Ahlstrom laajentaa tapettivalikoimaansa uudella keskihintaisella kuitukangassovelluksella

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 9.6.2008

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom Oyj laajentaa tapettivalikoimaansa uudella kuitukangassovelluksella vastatakseen tapettimarkkinoiden maailmanlaajuiseen kasvuun. Ahlstrom tuo markkinoille uuden tapettien pohjamateriaalin, jonka valmistuksessa on käytetty sekä luonnon- että tekokuituja. Tämä tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia niin tuotteen suunnittelulle kuin tuotantoprosessillekin.

Tuotetta valmistetaan Ahlstromin tehtaalla Torinossa Italiassa, ja sitä on saatavilla markkinoilta vuoden 2009 toisella neljänneksellä. Aiemman ilmoituksensa mukaisesti Ahlstrom investoi Torinon tehtaallaan 10 miljoonaa euroa ajanmukaiseen teknologiaan muuntaen yhden tehtaan paperikoneista uutuusmateriaalin tuotantoon.

"Uusi tuote täydentää tuotevalikoimaamme, johon kuuluu niin paperi- kuin kalliimpia kuitukangaspohjaisiakin tuotteita. Ahlstromin tuotevalikoimasta tulee näin markkinoiden kattavin. Investointi on myös strategiamme mukainen. Tavoitteenamme on tuotevalikoimaamme laajentamalla kasvattaa  globaalia markkinaosuuttamme ja.vahvistaa johtavaa asemaamme maailmanlaajuisilla tapettimarkkinoilla", Ahlstromin kuitukangasliiketoiminnan johtaja Claudio Ermondi sanoo.

Tapettimarkkinat ovat vahvassa kasvussa erityisesti Venäjän ja Kiinan kasvavan kysynnän ansiosta. Myös värikkäiden ja voimakaskuvioisten kuosien suosio lisää keskihintaisten ja kalliiden tapettien kysyntää Länsi-Euroopassa.

"Sisustussuunnittelijoiden kasvavan kiinnostuksen myötä tapettiala on selvästi siirtymässä kalliimpiin tapettimateriaaleihin. Lisäksi uudet tapetit ovat helposti kiinnitettäviä ja irrotettavia, joten sisustaminen on helpompaa ja nopeampaa", toteaa Ahlstromin teollisten kuitukankaiden johtaja Jean-Marie Becker.

Torinon lisäksi Ahlstrom valmistaa tapettien pohjapaperia ja kuitukankaisia tapettien pohjamateriaaleja viidellä muulla tehtaalla Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Kuitukangastapettimateriaalit kuuluvat Ahlstromin Kuitukankaat-liiketoiminta-alueeseen, joka vastaa noin 28 prosentista Ahlstromin liikevaihdosta.

Lisätietoja antaa:
Ahlstrom Oyj
Jean-Marie Becker
Johtaja, Teolliset kuitukankaat
Puh. +33 (0) 476 45 35 01

Jakelu:
www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 500 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,8 mrd euroa vuonna 2007. Ahlstromin osake on noteerattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.