Ahlstromin yt-neuvottelut päätökseen Karhulassa ja Tampereella

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 25.2.2009

Ahlstromin Karhulan ja Tampereen tehtailla tammikuussa alkaneet yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen seurauksena yhtiö on päättänyt määräaikaisista lomautuksista molemmilla tehtailla sekä noin 10 henkilön irtisanomisesta ja siivoustoiminnan ulkoistamisesta Karhulan tehtaalla. Toimintojen sopeutukset johtuvat heikentyneestä kysyntätilanteesta markkinoilla.

Karhulan tehtaalla Ahlstrom on päättänyt lomauttaa henkilöstöä, ulkoistaa siivoustoiminnan sekä irtisanoa noin 10 henkilöä tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Lomautukset toteutetaan maalis-elokuun aikana, ja ne koskevat noin 150 työntekijää ja pääosin kaikkia toimihenkilöitä.

Tampereen tehtaalla Ahlstrom on päättänyt lomauttaa henkilöstöä määräaikaisesti maalis-kesäkuun aikana. Lomautukset koskevat kaikkia tehtaan työntekijöitä ja pääosin kaikkia toimihenkilöitä.

Nyt päätetyillä sopeutustoimilla ei ole vaikutusta tehtaiden toimitus- ja palvelukykyyn.

Ahlstromin Karhulan tehdas kuuluu yhtiön Glass & Industrial Nonwovens -liiketoiminta-alueeseen ja työllistää kaikkiaan noin 400 henkilöä, joista noin 300 on työntekijöitä ja noin 100 toimihenkilöitä. Ahlstromin Tampereen tehdas kuuluu yhtiön Filtration-­liiketoiminta-­alueeseen ja työllistää noin 60 henkilöä, joista noin 40 on työntekijöitä ja noin 20 on toimihenkilöitä.

Pekka Helynranta, toimitusjohtaja, Ahlstromin Karhulan tehdas

Raimo Piittala, toimitusjohtaja, Ahlstromin Tampereen tehdas

www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 400 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,8 mrd euroa vuonna 2008. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiön internetosoite on www.ahlstrom.com.