Ahlstromin kasvustrategia Aasiassa etenee: Uuden kuitukangastehtaan avajaiset tänään Intian Mundrassa

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 27.05.2010 klo 09.45

Ahlstrom, johtava kuitukankaiden ja erikoispaperien kehittäjä ja valmistaja, viettää tänään uuden kuitukangastehtaansa avajaisia Intiassa. Intian ja Aasian markkinoille sairaalakuitukankaita valmistava tehdas sijaitsee Mundran erikoistalousalueella Gujaratin osavaltiossa Intian luoteisrannikolla. Tehdas työllistää alkuvaiheessa 70 henkilöä ja se on Ahlstromin ensimmäinen tuotantolaitos Intiassa sekä yksi yhtiön suurimmista tehtaista Aasiassa.

Uusi tehdas kuuluu Ahlstromin Advanced Nonwovens -liiketoiminta-alueeseen. Tehdasinvestoinnin suuruus on noin 42 miljoonaa euroa kattaen tehdasrakennuksen, tuontantolinjan sekä infrastruktuurin. Ahlstromin toimitusjohtajan Jan Långin mukaan tehtaalla on erittäin merkittävä rooli yhtiön Aasian kasvustrategiassa.

"Ahlstromilla on vahva jalansija Euroopaassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa ja olemme aloittaneet tuontannon laajentamisen Aasiassa. Tämä uusi tehdas on avainroolissa Intian ja Aasian kasvustrategiassamme huipputeknologiansa ja osaavan henkilöstönsä ansiosta. Lisäksi tehtaan sijainti erityistalousalueella ja lähellä erästä Aasian suurimmista kauppasatamista on ihanteellinen. Kun Intia kuuluu tänään maailman nopeimmin kasvavien talouksien joukkoon ja sen terveydenhuoltoteollisuus kasvaa yli 20 % vuodessa, voi kertakäyttöisten hygieniatuotteiden markkinoiden odottaa kasvavan merkittävästi lähivuosina", Lång toteaa.

Mundran tehdas valmistaa laajaa valikoimaa kertakäyttöisiä suojakankaita terveydenhuollon markkinoille. Materiaaleja käytetään sairaaloissa esimerkiksi leikkaussalivaatteissa ja kaavuissa suojaamaan henkilökuntaa ja potilaita tartunnoilta. Koska materiaalit ovat kertakäyttöisiä, ne ovat myös hygieenisempiä ja ekologisempia kuin pestävät vaatteet.

Intian lisäksi Ahlstromilla on Aasiassa kaksi muuta tehdasta: yksi Kiinan Wuxissa ja toinen Etelä-Korean Hyun Poongissa. Molemmilla tehtailla valmistetaan suodatinmateriaaleja. Tehtaiden lisäksi Ahlstromilla on yhdeksän myyntikonttoria Aasian suurimmissa kaupungeissa. Tällä hetkellä Aasia muodostaa noin 10 % konsernin liikevaihdosta.

Mundra-investoinnin virstanpylväät
Investointipäätös              Joulukuu 2007
Peruskiven muuraus       Toukokuu 2008
Koneiden asennus           Joulukuu 2009
Tuotanto käynnistyy         Huhtikuu 2010
Avajaiset                          Toukokuu 2010

Mundran alue lyhyesti

·         Mundran kaupunki sijaitsee noin 60 kilometriä Gandhidhamista, joka on eräs Kutchin alueen suurimpia kaupunkeja Gujaratin osavaltiossa.

·         Mundran asukasluku on noin 85 000.

·         Mundran kauppasatama on Intian suurin yksityinen satama, joka sijaitsee Intian luoteisrannikolla keskeisten meriteiden varrella. Satamasta on hyvät tie-, juna- ja lentoyhteydet. Niiden ansiosta satama on yksi Intian käytännöllisimmistä reiteistä kansainväliselle kaupalle Eurooppaan, Afrikkaan, Amerikkaan ja Lähi-Itään.

·         Mundran satama hyötyy Gujaratin osavaltion suotuisasta politiikasta ja hallinnosta. Gujarat on yksi Intian teollistuneimmista, sijoittajamyönteisimmistä ja kaupallisesti menestyneimmistä osavaltioista.

Ahlstrom
Jan Lång, toimitusjohtaja, puh.  010 888 4700
William Casey, johtaja, Advanced Nonwovens -liiketoiminta-alue, puh. +1 860 654 8370
Rahul Dharmadhikary, Mundran tehtaan johtaja, puh. +91 11 2375 3680

www.ahlstrom.com

Ahlstrom on korkealaatuisten kuitukankaiden ja erikoispapereiden johtava kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Ahlstromin tuotteita käytetään monissa jokapäiväisissä sovelluksissa, kuten suodattimissa, pyyhkimistuotteissa, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 800 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa vuonna 2009. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiön internetosoite on www.ahlstrom.com.