Ahlstromin uuden tehtaan avajaiset tänään Binzhoussa, Kiinassa

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 27.9.2010 klo 9.00

Ahlstrom, johtava kuitukankaiden ja erikoispaperien kehittäjä ja valmistaja, viettää tänään uuden tehtaansa avajaisia  Binzhoussa, Shandongin provinssissa, Koillis-Kiinassa. Kuljetusteollisuuden suodatinmateriaaleja valmistava tehdas työllistää alkuvaiheessa 170 henkilöä. Ahlstrom osti tehtaan Purico Groupilta, mistä yhtiö ilmoitti pörssitiedotteessaan aiemmin tässä kuussa.

Ahlstromin toimitusjohtaja Jan Långin mukaan yritysostolla on merkittävä rooli yhtiön Aasian kasvustrategian toteuttamisessa.

"Ahlstromilla on vahva jalansija Euroopassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa ja olemme viime aikoina aloittaneet tuotannon laajentamisen myös Aasiassa. Vahva läsnäolo Kiinassa auttaa meitä myös palvelemaan alueella sijaitsevia globaaleja asiakkaitamme paremmin. Lisäksi meillä on mahdollisuus kasvattaa markkinaosuuttamme sekä rakentaa pohjaa lisäkasvulle alueella. Kiina kuuluu tänään maailman nopeimmin kasvavien talouksien joukkoon ja kuljetusteollisuuden suodantinmateriaaliteollisuus kasvaa yli 10 % vuodessa, joten markkinoiden voi odottaa kasvavan merkittävästi lähivuosina",  Lång toteaa.

Binzhoun tehtaan lisäksi Ahlstromilla on kolme muuta tuotantolaitosta Aasiassa: yksi Hyung Poongissa, Etelä-Koreassa, yksi Wuxissa, Kiinassa sekä yksi Mundrassa, Intiassa. Hyung Poongin tehdas tuottaa Binzhoun tapaan suodatinmateriaaleja kuljetusteollisuudelle, kun taas Wuxin tehdas pölynsuodatusmateriaaleja ja Mundran tehdas kuitukankaita terveydenhuollon sovelluksiin. Tuotantolaitosten lisäksi Ahlstromilla on myyntitoimistot yhdeksässä Aasian suurkaupungissa. Tällä hetkellä Aasia muodostaa noin 10 % konsernin liikevaihdosta.

Binzhoun alue lyhyesti

·         Binzhoun kaupunki sijaitsee Shandongin provinssin pohjoisosassa, Yellow-joen pohjoisrannalla

·         Binzhoun asukasluku on noin 3,6 miljoonaa

·         Useilla kansainvälisillä yhtiöillä on tuotantolaitoksia Binzhoussa

Ahlstrom Group
Jan Lång, toimitusjohtaja, puh. 010 888 4700
Tommi Björnman, johtaja, Filtration-liiketoiminta-alue, puh. +39 011 926 0111
Roberto Boggio, johtaja, Filtration-liiketoimintalueen Aasian toiminnot, puh. +82  53  611  0491/92

www.ahlstrom.com

Ahlstrom on korkealaatuisten kuitukankaiden ja erikoispapereiden johtava kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Ahlstromin tuotteita käytetään monissa jokapäiväisissä sovelluksissa, kuten suodattimissa, pyyhkimistuotteissa, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 800 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa vuonna 2009. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiön internetosoite on www.ahlstrom.com.