Ahlstrom tuo markkinoille PFOA-vapaan Coralpack NG-joustopakkauspaperin rasvaisille elintarvikkeille

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 21.11.2012 klo 11.00

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten kuitumateriaalien valmistaja, on kehittänyt PFOA-vapaan* version Ahlstrom Coralpack-joustopakkauspapereistaan. Ahlstrom Coralpackia käytetään rasvapitoisten elintarvikkeiden kuten keksien, leivonnaisten, kahvipapujen, pika- ja noutoruoan, pizzan, mikropopcornin, voin ja margariinin, liemikuutioiden sekä monien muiden elintarvikkeiden pakkaamisessa.

Rasvaa hylkivien pakkauspapereiden valmistusprosessissa käytetään fluorokemikaaleja. Fluorokemikaalien tuotantoprosessista vapautuu ei-toivottuna epäpuhtautena pieniä määriä perfluorioktaanihappoa. Tammikuussa 2006 Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto (US Environmental Protection Agency, EPA) kehotti fluorokemikaalien valmistajia vähentämään perfluorioktaanihapon määrää päästöistä ja tuotteiden sisällöstä 95 prosentilla vuoteen 2010 mennessä ja poistamaan ne kokonaan vuoteen 2015 mennessä.

Jotta asiakkaille voitaisiin tarjota joustopakkauspapereita ilman tätä ei-toivottua epäpuhtautta, Ahlstromin teknologia- ja tuotekehitysorganisaatio on suunnitellut uuden sukupolven rasvaa hylkivän paperin.

Nyt Ahlstromin koko Coralpack-joustopakkauspaperivalikoimaa saa uuden sukupolven NG-versiona (new generation) ilman perfluorioktaanihappoa. Tuotetta saa 32-200 grammapainoilla, ja se soveltuu erinomaisesti painettavaksi, laminoitavaksi, suulakepurispäällystettyihin papereihin ja esim. muffinssivuokiin. Ahlstrom Coralpackia valmistetaan Rottersacin tehtaalla Lounais-Ranskassa. Ahlstrom Coralpackiin käärityt elintarvikkeet jäävät rasvaisuudestaan huolimatta aina ilman rasvatahroja, mikä parantaa tuotemerkkien imagoa kuluttajien mielissä. Tämä ympäristöystävällisen tuoteparannuksen avulla Ahlstrom pyrkii auttamaan asiakkaita pitämään etumatkansa.

* Ei sisällä perfluorioktaanihappoa (PFOA) (alle nykyisen 20 ppb:n toteamisrajan), ei vapauta perfluorioktaanihappoa tai mitään sen esiastetta.

Alexandra Venot, Product Manager Graphics & Packaging, puh. +33 1 45 74 49 63 (Ranska)
Séverine Schott, Product Development Manager Graphics & Packaging, puh. +33 4 7457 5708 (Ranska)

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman. Ahlstrom auttaa kumppaneitaan pysymään kehityksen kärjessä. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa,  tapeteissa, lattioissa, etiketeissä ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema toimialoillamme. Ahlstromin 5 200 työntekijää palvelevat asiakkaita 28 maassa kuudessa eri maanosassa. Vuonna 2011 Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Sijoittajatietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.fi.