Ahlstrom aloittaa yhteistyön Dow Chemical Companyn kanssa veden suodatusmenetelmissä

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 21.3.2013 klo 14.10

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten kuitumateriaalien valmistaja, on solminut juomavesisovelluksia koskevan yhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisen Dow-kemikaaliyhtiön (NYSE:DOW) kanssa. Yhteistyösopimuksen myötä Dow Water and Process Solutions (DW&PS) alkaa käyttää Ahlstromin Disruptor® -teknologiaa erilaisissa juomavesisovelluksissaan. Ahlstrom Disruptor® on monenlaisissa vedenpuhdistusmenetelmissä käytettävä ainutlaatuinen nanoalumiiniteknologia.

Ahlstrom valmistaa kuitumateriaaleja, joilla vastataan maailmanlaajuisiin megatrendeihin, kuten ympäristötietoisuuteen, resurssipulaan ja kaupungistumiseen. Ahlstrom Disruptor® -teknologian avulla vedestä voidaan poistaa hyvin pieniä epäpuhtauksia. Dow yhdistää Ahlstromin erittäin suorituskykyisen Disruptor®-suodatinmateriaalin uusiin juomavesisuodattimiinsa, jotka suojaavat taudinaiheuttajilta korkeissa virtausnopeuksissa ja alhaisissa paineissa.

"Yksi tuotekehityksemme päätavoitteista on valmistaa tuotteita, jotka puhdistavat ilmaa ja nesteitä ympäristöä säästäen. Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme tehdä yhteistyötä Dow:n kanssa. Näemme monia uusia mahdollisuuksia vedenpuhdistustuotteissa, joissa yhdistetään meidän erikoisosaamisemme Dow:n johtavaan tuotevalikoimaan", sanoo Fulvio Capussotti, Ahlstromin Advanced Filtration -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja.

Ahlstrom Disruptor® poistaa mikro-organismeja, jotka voivat aiheuttaa sairauksia. Sen teho perustuu ainutlaatuisen suuren huokoskoon ja sähkökineettisen varauksen yhdistelmään, joka mahdollistaa tehokkaan viruskokoisten hiukkasten poiston korkeissa virtausnopeuksissa ja alhaisissa paineissa. Ahlstrom Disruptor® sopii moniin juomavesisovelluksiin, kuten astianpesualtaiden alla oleviin suodattimiin sekä vesihanoissa ja vesipulloissa käytettäviin suodattimiin. Sitä voidaan käyttää alueilla, joilla ei ole sähköä, eikä sen käyttö edellytä kemikaaleja tai tuota jätevettä.

"Maailmanlaajuiset trendit, kuten väestönkasvu ja kaupungistuminen, rasittavat jo kuormittuneita vesivaroja", sanoo Snehal Desai, DW&PS:n maailmanlaajuinen liiketoimintajohtaja. "Näemme todellisen tarpeen uusille innovaatioille, joilla mahdollistetaan entistä laajempi pääsy puhtaaseen ja turvalliseen juomaveteen helposti, tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Yhteistyömme Ahlstromin kanssa laajentaa tuotevalikoimaamme ihmisille, jotka tarvitsevat tehokasta vedenpuhdistusta, mutta joilta puuttuvat vesipumput tai sähkö."

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, diagnostiikassa, tapeteissa, lattioissa ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. Vuonna 2012 Ahlstromin liikevaihto jatkuvista toiminnoista (ilman Label and Processing -liiketoimintoja) oli noin 1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 800 työntekijää palvelevat asiakkaita 28 maassa, kuudessa maanosassa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.