Ahlstrom investoi 27 miljoonaa euroa kuitukankaiden tuotantoon Isossa-Britanniassa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 12.12.2006 klo 14.00

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom investoi noin 27 miljoonaa euroa uuteen spunmelt-teknologiaa hyödyntävään kuitukangastuotantolinjaan tehtaallaan Chirnsidessa, Skotlannissa. Uudella tuotantolinjalla valmistetaan uuden sukupolven kuitukankaita pääasiassa kasvaville teepussien ja muiden vastaavien suodatintuotteiden markkinoille.

Teepussimateriaalien ja muiden suodatintuotteiden markkinoiden arvioidaan kasvavan vuosittain noin 5 prosenttia. Alan tärkeimmät toimijat etsivät uusia raaka-aineita ja teknisiä ratkaisuja juomien ja muiden elintarvikkeiden pakkausten valmistukseen. Uudenlaista suodatinmateriaalia tarvitaan erityisesti korkean lisäarvon tuotteissa, joiden markkinat kasvavat perinteisten teepussien markkinoita nopeammin.

Chirnsidessa sijaitsee jo entuudestaan Ahlstromin kuitukankaita valmistava tuotantolaitos, jossa on kolme tuotantolinjaa. Nyt päätetty investointi käsittää tehdasrakennuksen sekä koneet, ja uuden tuotantolinjan arvioidaan käynnistyvän loppuvuodesta 2008.

"Uudelle tuotantolinjalle on selkeä tarve. Suurimmat asiakkaamme ovat kiinnostuneita uusista tuoteratkaisuista ja ennen kaikkea ympäristöystävällisistä raaka-aineista. Uusi spunmelt-teknologia säästää ympäristöä, sillä tuotteet voidaan valmistaa kierrätettävistä tai biologisesti hajoavista raaka-aineista. Ahlstromin laaja kokemus ja kuitumateriaalien tuntemus antavat yhtiölle erinomaiset lähtökohdat palvella asiakkaita uuden teknologian avulla entistä paremmin", sanoo Kuitukankaat-liiketoiminta-alueen johtaja Claudio Ermondi.

"Investointi avaa Ahlstromille uusia mahdollisuuksia kuitukangasmarkkinoilla. Isossa-Britanniassa ja Manner-Euroopassa käytetään edelleen eniten teepusseja, mutta uusia, kasvavia markkina-alueita on tulossa. Tällaisia ovat muun muassa Venäjä, Intia ja Kiina. Orgaaniset investoinnit nopeasti kasvavilla tuotealueilla ovat keskeinen osa globaalia kasvustrategiaamme", sanoo Ahlstrom Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Moisio.

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700
Claudio Ermondi, johtaja, Kuitukankaat-liiketoiminta-alue, puh. +39 011 9260 232

Jakelu:
Helsingin pörssi
www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 700 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,55 mrd euroa vuonna 2005. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.