Ahlstrom perustaa erikoispapereita valmistavan yhteisyrityksen Brasiliaan

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 9.5.2007

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom on allekirjoittanut Votorantim Celulose e Papel -yhtiön (VCP) kanssa sopimuksen erikoispapereita valmistavan yhteisyrityksen perustamisesta Brasiliaan. Ahlstrom omistaa yhteisyrityksestä 60 % ja VCP 40 %. Ahlstromin omistusosuuden hinta on noin 80 milj. euroa, ja kaupan arvioidaan vaikuttavan positiviisesti Ahlstromin osakekohtaiseen tulokseen vuodesta 2007 alkaen.

Helmikuussa 2007 Ahlstrom ja VCP allekirjoittivat yhteisyrityksen muodostamisesta aiesopimuksen. Yhteisyritys muodostuu tällä hetkellä VCP:n omistuksessa olevista paperikoneesta ja päällystyskoneesta jälkikäsittelyineen Jacarein tehtaalla lähellä São Pauloa. Paperikoneen tuotantokapasiteetti on noin 110 000 tonnia vuodessa ja liikevaihto noin 100 milj. euroa.

Yhteisyritys tulee osaksi Ahlstromin Specialty Papers (Erikoispaperit) -toimialaa, ja sen tuotteet on suunnattu pääasiassa erilaisiin etikettisovelluksiin mutta myös valikoiduille joustopakkauspapereiden markkinoille. Tuotevalikoimaan kuuluu myös muihin lopputuotteisiin tarkoitettuja päällystettyjä ja päällystämättömiä paperilaatuja. Tällä hetkellä suurin osa tuotannosta myydään paikallisille markkinoille, mutta Ahlstromin tavoitteena on laajentaa asiakaspohjaa uusille markkina-alueille hyödyntämällä globaalia myyntiverkostoaan.

Jacarein tehdas on integroitu sellu- ja paperitehdas ja yksi maailman uudenaikaisimmista ja kilpailukykyisimmistä eukalyptussellun tuotantoyksiköistä. Tehtaan tuotantokapasiteetti on noin 1,1 miljoonaa tonnia sellua vuodessa. Ahlstrom ja VCP ovat neuvotelleet myös pitkäaikaisen sopimuksen, jonka mukaan VCP toimittaa kilpailukykyiseen hintaan eukalyptussellua, energia- ja muita palveluja Ahlstromin Jacarein tehtaalle.

"Alan viimeisintä teknologiaa edustavan tuotantokoneiston omaava yhteisyrityksemme avaa meille Latinalaisen Amerikan nopeasti kasvavat etiketti- ja pakkauspapereiden markkinat. Lisäksi yhteisyrityksen perustaminen vahvistaa edelleen johtavaa asemaamme maailmanlaajuisilla erikoispaperimarkkinoilla. Kaupan vahvistumisen jälkeen noin 10 % Ahlstromin liikevaihdosta kertyy Latinalaisesta Amerikasta", sanoo Ahlstrom Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Moisio.

Kaupan odotetaan vahvistuvan vuoden 2007 kolmannella neljänneksellä. Yhteisyrityksen toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Ahlstromin ja VCP:n sopimuksen mukaisesti Ahlstromilla on optio ostaa VCP:n omistamat yhteisyrityksen osakkeet kahden vuoden kuluttua.

Ahlstromin valmistamien etiketti- ja pakkauspapereiden maailmanlaajuisten markkinoiden arvioidaan kasvavan noin 3-4 % vuodessa. Latinalaisen Amerikan ja Aasian markkinat kasvavat yli 10 % vuodessa.

Ahlstrom Oyj
Jukka Moisio, toimitusjohtaja

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700
Risto Anttonen, johtaja, kaupalliset toiminnot, Ahlstrom Oyj, puh. 050 597 8400

Jakelu:
Helsingin pörssi
www.ahlstrom.com

Votorantim Celulose e Papel lyhyesti

Votorantim Celulose e Papel (VCP) kuuluu suureen brasilialaiseen Votorantim Group -monialayhtiöön. VCP on yksi Latinalaisen Amerikan johtavista sellu- ja paperivalmistajista, ja sillä on neljä tuotantolaitosta ja satama. Vuonna 2006 VCP:n liikevaihto oli 1,3 mrd USD, käyttökate 487 milj. USD ja liikevoitto 285 milj. USD. VCP:n osake on listattu São Paulon pörssissä ja New Yorkin pörssin ADR-listalla.

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 700 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,6 mrd euroa vuonna 2006. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.