Ahlstrom neuvottelee paperikoneen sulkemisesta Barcelonassa

Ahlstrom Oyj   PÖRSSITIEDOTE  6.11.2009

Ahlstrom Oyj, maailman johtava kuitukankaiden ja erikoispaperien valmistaja, on aloittanut tänään neuvottelut suodatinmateriaaleja valmistavan paperikoneen mahdollisesta sulkemisesta Barcelonan tehtaallaan Espanjassa. Neuvottelut päätettiin käynnistää Ahlstromin huhtikuussa aloittamaan maailmanlaajuiseen rakennemuutosohjelmaan liittyvän arvioinnin ja joidenkin suodatinmateriaalien globaalin ylikapasiteetin perusteella.

Neuvottelut henkilöstön edustajien kanssa koskevat tehtaan koko henkilöstöä myyntikonttoria lukuun ottamatta. Tehtaalla työskentelee kaikkiaan 92 henkilöä, joista 10 myyntikonttorissa. Mahdollisten sopeutustoimien arvioidaan johtavan yhteensä noin 45 työntekijän ja toimihenkilön vähentämiseen.

Barcelonan tehdas valmistaa suodatinmateriaaleja kuljetusteollisuudelle ja nesteiden suodatukseen. Paperikoneen lisäksi tehtaalla on jatkojalostusta, kuten impregnointilinja, pituusleikkureita ja jatkojalostusyksikkö erikoissuodatusmateriaaleille sekä palveluvarasto, joihin suunnitellut toimenpiteet eivät vaikuta.

Mahdollisista sopeutustoimista huolimatta Ahlstromin Barcelonan tehdas tarjoaa jatkossakin paikallisille asiakkailleen nykyisen tuotevalikoiman ja palvelun yhteistyössä Italian Torinon ja USA:n Mount Holly Springsin tehtaiden kanssa. Torinon tehdas on suodatinmateriaalien päätoimittaja yhtiön asiakkaille Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa.

Euroopan lisäksi Ahlstrom valmistaa suodatinmateriaaleja Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Aasiassa.

Tommi Björnman
Johtaja, Filtration
Puh. +39 011 92 60 224
Matkapuh. +39 349 441 1034

Seppo Parvi
Talousjohtaja

Jakelu:

Ahlstrom on korkealaatuisten kuitukankaiden ja erikoispapereiden johtava kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Ahlstromin tuotteita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, kuten suodattimissa, pyyhkimistuotteissa, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 100 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,8 miljardia euroa vuonna 2008. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiön internetosoite on www.ahlstrom.com.