Ahlstrom julkistaa uuden strategiaohjelmansa ja päivittää pitkän ajan taloudelliset tavoitteensa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 19.09.2013 klo 9.15

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten kuitumateriaalien valmistaja, julkistaa strategiaohjelmansa suuntaviivat ja päivittää pitkän ajan taloudelliset tavoitteensa.

Neljän viime vuoden aikana Ahlstrom on yrityksenä käynyt läpi mittavan muutoksen ja terävöittänyt liiketoimintaportfoliotaan tullakseen globaaliksi korkealaatuisia materiaaleja valmistavaksi yritykseksi. Home and Personal -liiketoiminnan myyminen sekä erikoispapereita valmistavan Label and Processing -liiketoiminnan jakautuminen olivat tärkeimpiä saavutuksia vuoden 2009 strategian toteuttamisessa.

Ahlstrom on nyt määrittänyt strategisen kasvuohjelmansa vuoteen 2020 saakka. Nykyiseen ja tulevaan tuotevalikoimaan vaikuttavat maailmanlaajuiset megatrendit, kuten raaka-aineiden ja resurssien niukkuus, ympäristötietoisuus, väestölliset muutokset ja kaupungistuminen, sekä ihmisten vanheneminen ja terveydenhuolto.

Yhtiön tavoitteena on kasvaa puhtaaseen ja terveeseen elinympäristöön tähtäävän korkealaatuisen tuotevalikoiman avulla. Ahlstromin strategia perustuu kolmeen vahvuusalueeseen: ympäristöystävälliseen teknologiaan ja tuotanto-osaamiseen, kykyyn luoda ainutlaatuisia tuotteita yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa sekä maailmanlaajuiseen toimintaan.

Tuotteita, joilla on tarkoitus

Yhtiö palvelee seuraavia valitsemiaan markkinasegmenttejä:

·         Elintarvikkeet, juomat & kodinhoito

·         Terveydenhuolto & bioteknologia

·         Kuljetus

·         Energia & ympäristö

·         Rakentaminen & sisustaminen

Nykyinen liiketoiminta ja valitut markkinasegmentit tarjoavat hyvät mahdollisuudet globaalille kasvulle. Lisäksi yhtiö on tunnistanut uusia merkittäviä kasvumahdollisuuksia puhtaan veden ja ilman tuottamisessa, terveydenhuollon diagnostiikassa sekä rakennus- ja kuljetusteollisuuden komposiittimateriaaleissa.

"Ainutlaatuisen kuitu- ja materiaaliosaamisemme ansiosta voimme lisätä asiakkaidemme resurssitehokkuutta, mikä merkitsee heille pienempää raaka-aineiden, energian ja veden käyttöä. Meillä on jo tällä hetkellä osaamista puhtaamman ilman ja veden luomisesta suodatinmateriaaliemme avulla. Näemme houkuttelevia kasvumahdollisuuksia terveydenhuollon diagnostiikassa, komposiiteissa ja puhtaassa juomavedessä", toimitusjohtaja Jan Lång kertoo.

Pitkän ajan taloudelliset tavoitteet

Tukeakseen Ahlstromin kestävän kasvun strategiaa yhtiön hallitus on hyväksynyt päivitetyt pitkän ajan taloudelliset tavoitteet yli suhdannevaihteluiden.

·         Liikevaihto: vähintään 5 % vertailukelpoinen vuotuinen kasvu

·         Liikevaihto uusista tuotteista[1]: vähintään 20 %

·         Liikevoitto[2]: 7 % liikevaihdosta vuoteen 2016 mennessä ja 10 % liikevaihdosta vuoden 2016 jälkeen. Nykyisellä taserakenteella tämä tarkoittaa noin 13 % ja 15 %:n sijoitetun pääoman tuottoa.

·         Velkaantumisaste: pidetään 50-80 %:n haarukassa

"Päivitetyt taloudelliset tavoitteemme korostavat päättäväisyyttämme parantaa kannattavuuttamme. Uskon, että uudet tavoitteet ovat saavutettavissa fokusoituneen liiketoimintaportfoliomme ja tunnistettujen uusien kasvumahdollisuuksien ansiosta. Odotamme, että sopeuttamisohjelma tuo merkittäviä säästöjä ja parantaa osakkeenomistajien tuottoa", Lång sanoo.

Ahlstromin taloudelliset raportointisegmentit pysyvät muuttumattomina. Yhtiö kertoo strategiastaan lisää syksyn aikana ja pääomamarkkinapäivässään 21.11.2013.

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, diagnostiikassa, tapeteissa, lattioissa ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. Vuonna 2012 Ahlstromin liikevaihto jatkuvista toiminnoista (ilman Label and Processing -liiketoimintoja) oli noin 1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 800 työntekijää palvelevat asiakkaita 24 maassa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.

[1] Kehitetty viimeisen kolmen vuoden aikana

[2] Ilman kertaluonteisia eriä