Ahlstrom laajentaa sopeuttamisohjelmaansa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 7.8.2013 klo 8.30

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten kuitumateriaalien valmistaja, käynnistää sopeuttamisohjelman, jonka avulla tavoitellaan 35 miljoonan euron vuotuisia kustannussäästöjä vuoden 2014 loppuun mennessä.

Tavoitteeseen sisältyvät aiemmin ilmoitetut 15 miljoonan euron sopeuttamistoimet, joista noin 10 miljoonaa euroa saavutetaan siirtämällä tietyt myynti-, taloushallinto- ja IT-toiminnot sekä -kulut Munksjö Oyj:lle toukokuun 2014 loppuun mennessä. Siirtymäaikana Munksjö maksaa toimitetuista palveluista.

"Ahlstrom on toteuttanut mittavan muutoksen toiminnassaan viimeisten kolmen vuoden aikana. Olemme muokanneet liiketoimintaportfoliotamme merkittävillä yritysjärjestelyillä, kuten Home and Personal -pyyhkimistuoteliiketoiminnan myynti Suomiselle ja Label and Prosessing -liiketoiminnan erikoispaperien yhdistäminen Munksjön kanssa. Samaan aikaan olemme myös uudistaneet liiketoimintaprosessejamme merkittävien kehitysohjelmien avulla", sanoi toimitusjohtaja Jan Lång.

"Olemme saamassa päätökseen useita tärkeitä kehitysohjelmiamme, minkä vuoksi voimme leikata kulutasoamme vastaamaan uutta kokoamme ja toimintamme laajuutta. Liiketoiminnan fokusoinnista johtuen liikevaihtomme on laskenut 800 miljoonalla eurolla 1,1 miljardiin euroon kahden viime vuoden aikana. Tämä uusi sopeuttamisohjelma on välttämätön vaadittavan taloudellisen tulostason saavuttamiseksi. Valitettavasti organisaation kokoa ei voida sopeuttaa nykyisestä liiketoimintaamme vastaavalle tasolle ilman henkilöstövähennyksiä", jatkaa Lång.

Suunnitelman mukaan päätoimenpiteet kulujen sopeuttamisohjelmassa ovat erityisesti:

• Label and Processing -jakautumiseen liittyvien siirtojen saattaminen päätökseen
  • Toimintojen tehostaminen ja yhtenäistäminen kulujen vähentämiseksi myynnissä, yhteisissä toiminnoissa ja hallinnossa (SGA-kulut)
  • Toimitusketjun optimointi ja tuotettavuuden parantaminen

Ahlstromin henkilöstöluvun arvioidaan pienentyvän maailmanlaajuisesti noin 350 henkilöllä sopeuttamisohjelman seurauksena. Yhteistoimintaneuvottelut aloitetaan paikallisten lainsäädäntöjen mukaisesti.

Yritys suunnittelee kirjaavansa kertaluonteisen noin 15 miljoonan euron kulun vuosien 2013-2014 aikana. Valtaosan suunnitelluista säästöistä odotetaan toteutuvan vuoden 2014 loppuun mennessä.

Erillinen projektiryhmä on perustettu yhtenäistämään ohjelman toteuttamista ja tukemaan kestävää kulujen leikkaamista, joka ei vaaranna yrityksen keskeisiä toimintoja.

Suunnitelmat ovat riippuvaisia työntekijöiden kanssa mahdollisesti käytävien yhteistoimintaneuvotteluiden tuloksista.

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, diagnostiikassa, tapeteissa, lattioissa ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. Vuonna 2012 Ahlstromin liikevaihto jatkuvista toiminnoista (ilman Label and Processing -liiketoimintoja) oli noin 1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 800 työntekijää palvelevat asiakkaita 28 maassa, kuudessa maanosassa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.