Ahlstrom myy Jujo Thermalin osakkeet japanilaiselle Nippon Paper Industries -yhtiölle

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 23.12.2013 klo 15.15

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten kuitumateriaalien valmistaja, on allekirjoittanut sopimuksen myydä omistamansa Jujo Thermalin osakkeet Nippon Paper Industries -osakeyhtiölle. Ahlstrom Oyj, Nippon Paper Industries Co., Ltd ja Mitsui & Co., Ltd perustivat Jujo Thermalin vuonna 1992. Yhtiö valmistaa lämpöherkkää paperia Kauttualla.

Sopimuksen mukaan Ahlstrom myy koko osakekantansa Nippon Paper Industries -yhtiölle. Osakkeiden kauppahinta on 2,75 miljoonaa euroa. Järjestelyn odotetaan toteutuvan vuoden 2013 loppuun mennessä, mikäli tarvittavat sopimusehdot täyttyvät.

Ahlstrom myy osakkeet, koska yhtiö keskittyy strategiansa mukaisesti korkealaatuisiin kuitutuotteisiin, joiden avulla luodaan puhdasta ja tervettä elinympäristöä.

"Olemme tehneet erittäin hyvää yhteistyötä Nippon Paperin kanssa Kauttualla yli 20 vuotta. Olemme kasvattaneet liiketoimintaa yhdessä ja olemme tyytyväisiä saavutuksiimme lämpöherkän paperin liiketoiminnassa", sanoi Ahlstromin toimitusjohtaja Jan Lång.

Jujo Thermal on maailman johtava kestävän lämpöpaperin toimittaja. Yhtiön tuotteita käytetään erilaisissa etiketeissä, pääsylipuissa ja point-of-sale tuotteissa. Maaliskuussa 2012 Mitsui & Co., Ltd myi osakekantansa Ahlstrom Oyj:lle ja Nippon Paper Industries -yhtiölle. Tämän kaupan jälkeen Ahlstromin omistusosuus oli 50 %. Jujo Thermalin liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää noin 200 työntekijää.

Ahlstrom jatkaa kreppipaperin valmistamista Kauttuan tehtaalla ja työllistää jatkossa noin 20 työntekijää.

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, diagnostiikassa, tapeteissa, lattioissa ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. Vuonna 2012 Ahlstromin liikevaihto jatkuvista toiminnoista (ilman Label and Processing -liiketoimintoja) oli noin 1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 800 työntekijää palvelevat asiakkaita 24 maassa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.