Ahlstrom laajentaa sopeuttamisohjelmaansa 50 miljoonaan euroon

Ahlstrom Oyj Pörssitiedote 30.1.2014 klo 11.55

Ahlstrom laajentaa sopeuttamisohjelmaansa 50 miljoonaan euroon

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten kuitumateriaalien valmistaja, laajentaa aiemmin ilmoittamaansa kulujen sopeuttamisohjelmaansa 35 miljoonasta eurosta 50 miljoonaan euroon. Suurin osa sopeuttamisohjelmaan liittyvistä toimenpiteistä toteutetaan vuoden 2014 loppuun mennessä, ja ohjelman kokonaisvaikutusten odotetaan näkyvän vuonna 2015.

Sopeuttamisohjelman seurauksena Ahlstromin henkilöstöluvun arvioidaan pienentyvän maailmanlaajuisesti enintään noin 400 henkilöllä 7.8.2013 tiedotetun 350 henkilön sijaan.

"Kannattavuuden parantaminen on tärkein tavoitteemme vuodelle 2014. Aiemmin julkistamamme sopeuttamisohjelma etenee suunnitellusti, mutta saavuttaaksemme tavoitellun kannattavuustason meidän täytyy alentaa edelleen kustannuksiamme nyt kun erikoispapereita ja pyyhkimistuotteita koskevat yritysjärjestelyt on toteutettu", sanoo toimitusjohtaja Jan Lång.

"Kustannussäästöjen lisäksi pyrimme parantamaan kannattavuuttamme hakemalla kasvua nykyisestä liiketoiminnasta, ja tätä vahvistavat parantunut tuotevalikoimamme ja uusien tuotteiden suhteellisesti suurempi osuus myynnistä", jatkaa Lång.

Suunnitellut säästöt koskevat kaikkia liiketoiminta-alueita ja toimintoja maailmanlaajuisesti. Suunnitelmien mukaan tärkeimpiin säästökohteisiin kuuluvat muun muassa kulujen vähentäminen myynnissä, yhteisissä toiminnoissa ja hallinnossa (SGA-kulut) sekä jatkuva tuottavuuden parantaminen toimitusketjussa. Tavoitteena on laskea SGA-kulut takaisin 10-11 prosentin tasolle liikevaihdosta vuonna 2015.

Suunnitellut muutokset ja henkilövähennykset edellyttävät henkilöstön kanssa käytäviä yhteistoimintaneuvotteluita, jotka aloitetaan paikallisten lakien edellyttämällä tavalla niissä maissa, joissa suunnitellut sopeuttamistoimet aiheuttavat henkilöstövaikutuksia.

Ahlstrom suunnittelee kirjaavansa kertaluonteisen noin 15 miljoonan euron kulun vuosien 2014-2015 aikana. Yhtiö raportoi sopeuttamisohjelman etenemisestä taloudellisen raportoinnin yhteydessä.

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, diagnostiikassa, tapeteissa, lattioissa ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. Vuonna 2012 Ahlstromin liikevaihto jatkuvista toiminnoista (ilman Label and Processing -liiketoimintoja) oli noin 1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 800 työntekijää palvelevat asiakkaita 24 maassa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.