Ahlstrom on myynyt Munksjön osakkeita 11,8 miljoonan euron arvosta

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 9.1.2014 klo 16.40

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten kuitumateriaalien valmistaja, on tänään myynyt 2 314 000 Munksjö Oyj:n osaketta noin 11,8 miljoonalla eurolla.

Ahlstromin osakeomistus Munksjössä on kirjattu taseessa muihin sijoituksiin, ja se arvostetaan käypään arvoon. Ahlstrom kirjaa kaupasta 0,7 miljoonan euron myyntitappion vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen tulokseensa.

Ahlstromin ja EQT:n välillä solmitun hintariskisopimuksen mukaan EQT, joka on Munksjön suurin osakkeenomistaja, on velvollinen suorittamaan hyvityksen Ahlstromille Munksjön osakkeina 50 % myytyjen osakkeiden alkuperäisen merkintähinnan ja nyt toteutuneen myyntihinnan erotuksesta. Sopimuksesta johtuen Ahlstrom kirjaa 3,8 miljoonan euron tulon vuoden 2013 tulokseensa sekä tämän lisäksi 0,4 miljoonan euron tulon vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen tulokseensa. Järjestely laskee Ahlstromin omaa pääomaa yhteensä 0,4 miljoonalla eurolla.

"Nyt oli sopiva aika vähentää omistusta Munksjössä ottaen huomioon markkinoiden kiinnostuksen osaketta kohtaan. Tällä järjestelyllä vahvistamme tasettamme, ja samalla Munksjön omistajapohja laajenee," sanoo Ahlstromin toimitusjohtaja Jan Lång.

Kaikista myydyistä osakkeista Vimpu Intressenter Ab osti 700 000 osaketta yhteensä noin 3,57 miljoonan euron arvosta. Vimpu Intressenter on Ahlstromin suurin osakkeenomistaja.

Osakemyynnin jälkeen Ahlstromin omistus Munksjössä on 6 767 220 osaketta, mikä vastaa 13,25 prosenttia Munksjön osakekannasta. Olettaen että EQT hyvittää Ahlstromia siirtämällä Munksjön osakkeita, niin Ahlstromin omistus nousee 7 585 873 osakkeeseen, mikä vastaa 14,86 prosenttia Munksjön osakekannasta.

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, diagnostiikassa, tapeteissa, lattioissa ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. Vuonna 2012 Ahlstromin liikevaihto jatkuvista toiminnoista (ilman Label and Processing -liiketoimintoja) oli noin 1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 800 työntekijää palvelevat asiakkaita 24 maassa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.