Ahlstrom investoi nanokuituihin pohjautuvien suodatinmateriaalien tuotantoon

Kuitupohjaisia erikoismateriaaleja valmistava Ahlstrom investoi uuteen, nanokuituja hyödyntävään tuotantokapasiteettiin Pohjois-Amerikassa. Ensi vaiheessa tuotantoteknologiaa käytetään suodatinmateriaalien valmistuksessa.
Uusi tuotantolinja mahdollistaa nanokuitujen hyödyntämisen useiden erilaisten suodatin- ja kuitukangasmateriaalien tuotannossa. Nanokuidut lisäävät suodattimien tehoa ja pidentävät niiden käyttöikää.

"Nanoteknologia tuo meille merkittäviä etuja, sillä se parantaa valikoimassamme jo pitkään olleiden polttomoottoreiden suodatinmateriaalien ominaisuuksia. Jatkossa nanokuituja voidaan hyödyntää myös ilman ja nesteen suodattamiseen tarkoitetuissa materiaaleissa", toteaa Ahlstromin toimitusjohtaja Jukka Moisio.

Uusi tuotantolinja rakennetaan Ahlstromin Madisonvillen tehtaalle Yhdysvaltoihin, ja se palvelee yhtiön asiakkaita kaikkialla maailmassa. Tuotantolinjan arvioidaan käynnistyvän alkuvuodesta 2006.

"Olemme kehittäneet nanoteknologiaa kolmen vuoden ajan yhdessä toimialan parhaiden asiantuntijoiden kanssa. Uuden linjan strateginen sijainti yhdessä suodatinmateriaalien tutkimuskeskuksistamme tukee tavoitettamme tehdä läheistä yhteistyötä asiakkaittemme kanssa markkinoiden parhaiden ratkaisujen luomiseksi", Ahlstromin Suodatinmateriaalit -liiketoiminnoista vastaava Randal Davis lisää.

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, puh. 010 888 4700, jukka.moisio@ahlstrom.com

Randal Davis, johtaja, Suodatinmateriaalit, puh. +1 860 654 8320, randal.davis@ahlstrom.com