Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2005: Ahlstrom paransi kannattavuuttaan

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistavan Ahlstromin tulos parani vuoden toisella neljänneksellä. Liikevoitto oli 30,3 milj. euroa (Q2/2004: 20,3 milj. euroa) eli 7,5 % liikevaihdosta (5,0 %). Liikevaihto oli toisella vuosineljänneksellä 402,8 milj. euroa (Q2/2004: 405,2 milj. euroa, yritysmyynneillä oikaistu liikevaihto 375,5 milj. euroa). Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) nousi 12,1 %:iin (8,8 %).

Huhti-kesäkuu 2005 lyhyesti

- Yritysmyynneillä oikaistu liikevaihto kasvoi 7,2 % ja vastaavasti myyntimäärät 4,7 % edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta

- Toiminnan tehostaminen ja kiinteiden kulujen vähentäminen paransivat kannattavuutta

- Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) läheni yhtiön pitkän tähtäimen tavoitetasoa (13 %)

- Suomen paperiteollisuuden työsopimuskiistalla ei ollut merkittävää vaikutusta Ahlstromin liikevoittoon

Avainlukuja
0,89
0,39
0,94

*Vuoden 2004 ensimmäisen neljänneksen liikevoittoon sisältyy 11,6 milj. euron suuruiset liiketoimintojen uudelleenjärjestelykulut.

"Ahlstromin taloudellinen tulos parani vuoden 2005 toisella neljänneksellä. Pohjois-Amerikan ja Aasian markkinat kehittyivät myönteisesti, mutta Euroopassa markkinatilanne oli heikompi. Liiketoimintaympäristö oli haasteellinen ja raaka-aineiden kallistuminen vaikutti katteisiin. Vaativasta markkinatilanteesta huolimatta myyntimme kasvoi, mikä osoittaa, että asiakkaamme pitävät Ahlstromia johtavana kuitumateriaalien toimittajana. Tuotannollisen tehokkuuden sekä kiinteiden kustannusten alentumisen ansiosta pääsimme toisella vuosineljänneksellä lähelle sijoitetun pääoman tuotolle asettamaamme 13 %:n pitkän tähtäimen tavoitetta. Tämä vahvistaa uskoamme, että pystymme saavuttamaan taloudelliset tavoitteemme", toteaa Ahlstrom Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Moisio.

Lisätietoja antavat
Jukka Moisio, toimitusjohtaja, puh. 010 888 4700 tai 050 359 5934
Jari Mäntylä, talousjohtaja, puh. 010 888 4768 tai 050 325 8768

Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä: