Ahlstrom jatkaa tulosparannusohjelmaansa

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 16.11.2011 klo 15.00

Ahlstrom Oyj, globaali korkealaatuisten materiaalien valmistaja, jatkaa  tulosparannusohjelmaansa yksiköissä, jotka ovat merkittävästi jääneet tavoitteistaan. Nyt julkistettavat tehostamistoimet Building and Energy -liiketoiminta-alueella vaikuttavat 81 henkilöön Bishopvillessa ja Mikkelissä.

Ahlstrom on päättänyt sulkea Bishopvillen tehtaansa Yhdysvalloissa. Erikoislujitteita valmistava tehdas on kärsinyt tuulivoimateollisuuden heikosta kysynnästä Pohjois-Amerikassa. Päätöksen seurauksena henkilöstömäärä pienenee 74 henkilöllä tammikuusta 2012 alkaen.

Mikkelin tehtaalla syyskuussa käynnistettyjen yt-neuvottelujen seurauksena henkilöstömäärä pienenee 7 henkilöllä. Erikoislujitteiden valmistus jatkuu Mikkelissä normaalisti.

Bishopvillen ja Mikkelin toimenpiteet ovat osa 18.10.2011 julkistettua tulosparannusohjelmaa, jonka arvioidaan tuovan yhteensä noin 15 miljoonan euron vuotuisen tulosparannuksen vuodesta 2012 alkaen ja vaikuttavan arviolta 400 henkilöön. Ohjelmasta kirjattavien kertaluonteisten erien yhteisvaikutus on rahavirtaneutraali.

Osana ohjelmaa yhtiö on tähän mennessä ilmoittanut tehostamistoimista, jotka vaikuttavat yhteensä 305 henkilöön Karhulassa, Osnabrückissä, Torinossa, Bishopvillessa ja Mikkelissä.

Ohjelmaan liittyen yhtiö on kirjannut tähän mennessä yhteensä noin 32 miljoonan euron kertaluontoiset kulut: aiemmin ilmoitetut  25 miljoonaa euroa 2011 kolmannen vuosineljänneksen tulokseen sekä Bishopvillen ja Mikkelin päätösten osalta noin 7 miljoonan euron kertaluonteisen kulun 2011 neljännen vuosineljänneksen tulokseen.

Ahlstrom pyrkii parhaansa mukaan tukemaan muutosten kohteena olevia työntekijöitään.

Ahlstrom on korkealaatuisia materiaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, tapeteissa, etiketeissä ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. 5 700 työntekijäämme palvelevat asiakkaita 26 maassa, kuudessa maanosassa. Vuonna 2010 Ahlstromin liikevaihto oli 1,9 mrd euroa. Yhtiön osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.