Ahlstrom keskittää edelleen ilmansuodatinmateriaalien valmistusta Yhdysvalloissa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 16.11.2007

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom siirtää Bellinghamissa Massachusettsissa ja Darlingtonissa sijaitsevat ilmansuodatinmateriaaliliiketoiminnot Etelä-Carolinaan Bethunen tehtaalle. Liiketoimintojen keskittämisen seurauksena Darlingtonin tehdas suljetaan vuoden 2007 loppuun mennessä. Bellinghamin tehdas suljetaan aiemmin ilmoitetun mukaisesti viimeistään vuoden 2008 kolmannen neljänneksen aikana. Ahlstrom kirjaa näiden toimenpiteiden johdosta arviolta 4 milj. euron kertaluonteisen kustannuksen vuoden 2007 neljännen neljänneksen tulokseen.

Ahlstrom osti Bethunen tehtaan Fiberwebiltä toukokuussa 2007. Darlingtonin tehtaalle suunniteltu, 11.5.2007 julkistettu 8 miljoonan euron investointi suodatinmateriaalilinjaan toteutetaan Bethunen tehtaalla. Yhtiö siirtää myös joitakin tuotantolinjoja Bellinghamin ja Darlingtonin tehtailta Bethuneen. Toimintojen keskittäminen Bethunen tehtaalle tukee Ahlstromin strategiaa, jonka mukaan yhtiö keskittää liiketoimintaa suurempiin yksiköihin voidakseen hyödyntää olemassa olevaa infrastruktuuria ja alentaakseen kiinteitä kustannuksia. Tuotantolinjojen siirron jälkeen Bethunen tehtaan kahdeksasta tuotantolinjasta neljä valmistaa ilmansuodatinmateriaaleja ja neljä pyyhkimistuotteita. Tehdas työllistää siirron jälkeen yli 300 työntekijää.

Darlingtonin ja Bellinghamin tehtaiden sulkemisen seurauksena noin 150 työntekijää menettää työpaikkansa. Tuotantolinjojen siirto luo Bethunen tehtaalle noin 50 uutta työpaikkaa. Ahlstrom pyrkii varmistamaan, että asiakaspalvelu jatkuu keskeytyksettä myös tuotantolinjojen siirron ajan.

Ahlstrom Oyj
Jukka Moisio, toimitusjohtaja

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700
Jari Mäntylä, talousjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4768

Jakelu:
Helsingin pörssi
www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 500 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,6 mrd euroa vuonna 2006. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.