Ahlstrom ostaa erikoispapereita valmistavan yhtiön Yhdysvalloista

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 1.2.2008

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom on tänään sopinut ostavansa yhdysvaltalaisen Friend Group Inc. -yhtiön. Kauppaan kuuluu kaksi yhtiötä, West Carrollton Parchment Company ja West Carrollton Converting Company, joilla on pergamentointi- ja jalostustoimintaa West Carrolltonissa, Ohiossa. Yritysoston odotetaan vahvistuvan vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana.

Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkaista. Friend Group työllistää 162 henkilöä ja sillä on kaksi tehdasta West Carrolltonissa, jotka palvelevat pääasiassa elintarvikkeiden pakkausmarkkinoita Yhdysvalloissa. Ostetun liiketoiminnan liikevaihto vuonna 2007 oli noin 47 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Uusi yrityskokonaisuus integroidaan Ahlstromin pergamenttipaperituotelinjaan, joka kuuluu yhtiön Tekniset paperit -liiketoiminta-alueeseen. Ennestään Ahlstromin pergamenttipaperituotelinjalla on Ranskassa kaksi tehdasta, jotka palvelevat asiakkaita maailmanlaajuisesti.

Yrityskauppa luo pohjan Ahlstromin pergamenttipaperiliiketoiminnan globaalille laajentumiselle, edesauttaa uusien tuotesovelluksien kehittämistä sekä parantaa yhtiön maailmanlaajuista asiakaspalvelua.

Ahlstromin toimitusjohtaja Jukka Moisio kommentoi kauppaa:

"Yrityskaupan myötä Ahlstromista tulee maailman johtava pergamenttipapereiden valmistaja. Lisäksi kauppa vahvistaa asemaamme Pohjois-Amerikassa, missä tekninen osaamisemme yhdistyy West Carrolltonin vahvoihin asiakassuhteisiin ja erinomaiseen jalostustaitoon."

Pergamenttipaperi on erikoispaperi, jota valmistetaan sellukuidusta. Sitä käytetään muun muassa pakkaus-, elintarvike-, tekstiili- ja huonekaluteollisuudessa sekä graafisessa teollisuudessa. Pergamenttipaperilla on erinomaiset lujuus- ja rasvanpitävyysominaisuudet ja se kestää korkeita lämpötiloja sekä vettä. Pergamenttipaperin maailmanlaajuinen kysyntä on kasvussa uusien tuotesovellusten kehittymisen myötä.

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700

Jakelu:
OMX Pohjoismainen Pörssi Helsinki
www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 500 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,8 mrd euroa vuonna 2007. Ahlstromin osake on noteerattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.