Ahlstrom sulkee paperikoneen Barcelonan tehtaallaan Espanjassa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 17.12.2009 klo 14.15

Ahlstrom on saattanut päätökseen neuvottelut mahdollisesta paperikoneen sulkemisesta Barcelonan tehtaallaan Espanjassa. Neuvottelut henkilöstön kanssa käynnistettiin 6.11.2009 osana konserninlaajuista rakennemuutosohjelmaa sekä eräiden suodatinmateriaalien globaalista ylikapasiteetista johtuen. Neuvottelut koskivat tehtaan koko henkilöstöä myyntikonttoria lukuun ottamatta.

Neuvottelujen tuloksena Ahlstrom on päättänyt sulkea paperikoneen, mikä johtaa yhteensä 37 työntekijän ja toimihenkilön vähennykseen. Irtisanomiset toteutetaan joustavasti vuoden lopulta alkaen.

Sulkemiseen liittyvät kertaluonteiset kulut ovat noin 7,5 miljoonaa euroa, joista 5,5 miljoonaa euroa on alaskirjauksia ja 2 miljoonaa euroa rahavirtavaikutteisia. Kertaluonteiset erät sisältyvät yhtiön aiemmin ilmoittamiin, 34 miljoonan euron kertaluonteisiin eriin, jotka kirjataan konsernin vuoden 2009 tulokseen.

Barcelonan tehtaalla työskentelee 92 henkilöä, joista 10 myyntikonttorissa. Tehdas valmistaa suodatinmateriaaleja kuljetusteollisuudelle ja nesteiden suodatukseen. Paperikoneen lisäksi tehtaalla on jatkojalostusta, kuten impregnointilinja, pituusleikkureita ja jatkojalostusyksikkö erikoissuodatusmateriaaleille sekä palveluvarasto, joihin paperikoneen sulkeminen ei vaikuta.

Paperikoneen sulkemisesta huolimatta Barcelonan tehdas tarjoaa jatkossakin paikallisille asiakkaille nykyisen tuotevalikoiman ja palvelun yhteistyössä Italian Torinon ja USA:n Mount Holly Springsin tehtaiden kanssa. Torinon tehdas on suodatinmateriaalien päätoimittaja Ahlstromin asiakkaille Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa.

Seppo Parvi

Talousjohtaja

Tommi Björnman

Senior Vice President, Filtration

Puh. +39 011 92 60 224

Matkapuh. +39 349 441 1034

Jakelu:

www.ahlstrom.com

Ahlstrom on korkealaatuisten kuitukankaiden ja erikoispapereiden johtava kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Ahlstromin tuotteita käytetään monissa jokapäiväisissä sovelluksissa, kuten suodattimissa, pyyhkimistuotteissa, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 000 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,8 miljardia euroa vuonna 2008. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiön internetosoite on www.ahlstrom.com.