Ahlstrom Glassfibre Oy:n Mikkelin tehtaan laajennusosa valmistunut

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 24.11.2006

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom on laajentanut lasikuitumateriaaleja valmistavaa tehdastaan Mikkelissä. Nykyisen tehtaan yhteyteen on rakennettu noin 6 000 m2 laajuinen lisärakennus. Investoinnin kokonaisarvo ensimmäisen vaiheen konehankintoineen on noin 5 miljoonaa euroa.

Mikkelin tehdas valmistaa lasikuitumateriaaleja komposiittiteollisuuden tarpeisiin. Tärkeimmät loppukäyttöalueet ovat tuulivoima-, vene-, urheiluväline- ja kuljetusvälineteollisuus. Tuotannosta
95 % menee vientiin, lähinnä Euroopan maihin. Ahlstrom on maailman johtavia erikoislasikuitulujitteiden toimittajia.

Mikkelin tehtaan tuotantokapasiteettia on nostettu merkittävästi vuosina 2005-2006. Nyt valmistunut laajennus yhdessä tuotannon tehostumisen kanssa mahdollistaa tuotantokapasiteetin kasvattamisen jopa 50 %:lla lähivuosina. Lisärakennukseen on asennettu uusia koneita sekä siirretty raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden varastot, minkä ansiosta voidaan saavuttaa kustannussäästöjä. Myös kunnossapitotiloja, työntekijöiden sosiaalitiloja sekä neuvottelutiloja uudistetaan tulevina kuukausina.

"Viime vuosina olemme onnistuneet vahvistamaan maailmanlaajuista markkinaosuuttamme erikoislujitteiden toimittajana varsinkin tuulivoima- ja veneenrakennusteollisuudessa. Tavoitteenamme on jatkossakin kasvaa kannattavasti ja markkinoita nopeammin. Mikkelin investointi tukee tämän tavoitteen toteutumista, sanoo Ahlstrom Glassfibre Oy:n toimitusjohtaja Tommi Björnman.

Mikkelin tehdas kuuluu Ahlstromin lasikuitumateriaalit -liiketoiminta-alueeseen ja on osa Kuitukomposiitit-toimialaa.

Tommi Björnman, Lasikuitumateriaalit-liiketoiminta-alueen johtaja, puh. 050 526 1607
Dan Jönsas, Ahlstrom Glassfibre Oy, erikoislujitteet tuotelinjajohtaja, puh. 050 549 0916

Jakelu:
www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 700 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,55 mrd euroa vuonna 2005. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssissä.