Ahlstromin uusi pyyhkimistuotelinja käynnistyi etuajassa Yhdysvalloissa

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 22.12.2006 klo 10.00

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistavan Ahlstromin Yhdysvaltain Green Bayssa, Wisconsinissa, sijaitseva uusi, vesineulaustekniikkaa hyödyntävä tuotantolinja on käynnistynyt kaksi viikkoa etuajassa. Tuotantokapasiteetin laajennus on suunnattu palvelemaan pääasiassa Pohjois-Amerikan pyyhkimistuotteiden markkinoita, mutta sitä voidaan käyttää myös muiden kuitukangastuotteiden valmistamiseen.

Ahlstrom on maailman johtavia pyyhkimistuotteiden materiaalitoimittajia. Yhtiö on viime vuosina investoinut sekä orgaaniseen kasvuun että yritysostoihin tässä liiketoiminnassa. Vuonna 2004 Ahlstrom osti yhdysvaltalaisen kuitukankaita valmistavan Green Bay Nonwovens -yhtiön ja rakensi uuden pyyhkimistuotteiden tuotantolinjan Windsor Locksin tehtaalle Yhdysvalloissa. Nyt käynnistetyn Green Bayn tuotantolinjan ansiosta Ahlstrom voi palvella nykyisiä ja uusia asiakkaitaan entistä paremmin sekä kehittää innovatiivisia ratkaisuja vastaamaan pyyhkimistuotteiden vahvaan kysyntään Pohjois-Amerikan markkinoilla.

"Ahlstrom on jälleen osoittanut pystyvänsä lisäämään pyyhkimistuotteiden tuotantokapasiteettiaan ja ottamaan käyttöön uutta teknologiaa suunnitellussa aikataulussa", sanoo Pyyhkimistuotteet-tuotelinjan johtaja Martin Davis.

Green Bayn uuden tuotantolinjan lisäksi Ahlstrom on hiljattain investoinut vesineulaustekniikkaa hyödyntävään tuotantolinjaan Brasiliassa, neulaustekniikkaa hyödyntävään linjaan Rankassa ja Kiinassa sekä spunmelt-teknologiaa hyödyntävään tuotantolinjaan Isossa-Britanniassa.

"Nämä yhteensä yli 75 miljoonan euron investoinnit osoittavat Ahlstromin sitoutumista ja kykyä laajentua kuitukangassegmentillä maailmanlaajuisesti. Green Bayn tuotantolinja monipuolistaa Ahlstromin tuotevalikoimaa ja vahvistaa yhtiön asemaa johtavana pyyhkimistuotteiden toimittajana", toteaa Kuitukankaat-liiketoiminta-alueen johtaja Claudio Ermondi.

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700
Jakelu:
Helsingin pörssi
www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 700 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,55 mrd euroa vuonna 2005. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.

Kuitukankaat-liiketoiminta-alue lyhyesti:
Ahlstromin on maailman kymmen suurimman kuitukangasvalmistajan joukossa ja palvelee asiakkaitaan elintarvikepakkausten, sairaalakuitukankaiden, pyyhkimistuotteiden ja teollisten kuitukankaiden sektoreilla. Ahlstrom valmistaa kuitukankaita seitsemässä päätuotantolaitoksessa Euroopassa ja Yhdysvalloissa, ja liiketoiminta-alueella on maailmanlaajuinen myyntikonttoriverkosto. Kuitukankaat-liiketoiminta-alue on osa Ahlstromin FiberComposites-toimialaa, ja sen liikevaihto vuonna 2005 oli 742 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 2 898 henkilöä.