Ahlstrom tuo markkinoille uuden jauhemaiseen aktiivihiileen perustuvan vedensuodatusmateriaalin

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 27.3.2008

Maailman johtava kuitumateriaalivalmistaja Ahlstrom tuo markkinoille uuden vedensuodatukseen tarkoitetun kuitukangasmateriaalin, Disruptor(TM) PAC:in. Ahlstrom on lisensoinut tuotteessa käytettävän nanoalumiinikuituteknologian yksinoikeudella yhdysvaltalaiselta Argonide Corporation -yhtiöltä. Tämän kustannustehokkaan teknologian avulla voidaan parantaa lähes minkä tahansa vesivirran puhtautta ja makua poistamalla vedestä useita erilaisia saastuttavia aineita, kuten viruksia, bakteereita ja humuspitoisia yhdisteitä.

Humuspitoiset yhdisteet ovat luonnossa esiintyviä, noin viruksen kokoisia orgaanisia yhdisteitä, joita esiintyy pintavesissä orgaanisen aineksen maatuessa. Näitä aineksia ei tähän mennessä ole täysin pystytty suodattamaan käytössä olevilla suodatinmateriaaleilla, jotka perustuvat polymeerikalvoihin.

Disruptor(TM) PAC -kuitukangasmateriaali sisältää jauhemaista aktiivihiiltä, jonka hiukkaskoko on vain 8 mikronia. Pieni hiukkaskoko saa aikaan erittäin tehokkaan dynaamisen adsorption eli pintaan pidätyksen verrattuna muihin markkinoilla oleviin tuotteisiin, jotka perustuvat hiilirakeisiin tai hiilikappaleisiin. Distruptorissa adsorptio saadaan aikaan sähkökineettisesti tuotteessa olevien nanoalumiinikuitujen ansiosta, ei liima- tai sideaineiden avulla. Tämän mekanismin ansiosta lähes kaikki aktiivihiilen huokoset pystyvät sitomaan klooria, jodia, haihtuvia orgaanisia yhdisteitä, desinfioinnin sivutuotteita sekä luonnollisia orgaanista materiaalia vedestä.

Ahlstrom uskoo suodatinvalmistajien pystyvän Disruptorin avulla suunnittelemaan yhä tehokkaampia ja edullisempia tuotteita sekä juomaveden että jäteveden laadun parantamiseksi. Disruptor sopii käytettäväksi esimerkiksi juomateollisuudessa, lääketeollisuudessa, erikoissuodattimissa sekä boileri- ja jäähdytinvesien suodatuksessa. Laskostettavana materiaalina tuote muotoutuu lähes minkä kokoiseen suodatinkoteloon tahansa ja saa aikaan erinomaisen suodatustehon kovilla virtausnopeuksilla ja erittäin matalalla paineella.

Vedensuodatuksen merkitys korostuu jatkuvasti muun muassa turvallisen juomaveden tarpeen kasvaessa. Maailmanlaajuisesti vedensuodatusmarkkinoiden arvioidaan olevan noin kaksi miljardia euroa, vuosikasvun ollessa noin 10 %.

Vedensuodatukseen tarkoitetut tuotteet ovat osa Ahlstromin Suodatinmateriaalit-liiketoimintaa, joka muodosti 19 % konsernin liikevaihdosta vuonna 2007. Yhtiön suodatinmateriaaleja käytetään kuljetusteollisuudessa, ilmansuodatuksessa ja nesteiden suodatuksessa.

Lisätietoja ja videoesittely Disruptorista on saatavilla englanniksi Ahlstromin www-sivuilla: www.ahlstrom.com/disruptor

Lisätietoja englanniksi:

Rod Komlenic, johtaja, suodatinmateriaalien kehitys,
puh. +1 717 486 6401 (Huom. Yhdysvaltojen aikavyöhyke UTC-5)
rod.komlenic@ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 500 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,8 mrd euroa vuonna 2007. Ahlstromin osake on noteerattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.