Ahlstrom saattaa tulosparannusohjelmansa päätökseen

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 1.12.2011 klo 16.00

Ahlstrom Oyj, globaali korkealaatuisten materiaalien valmistaja, saattaa päätökseen tulosparannusohjelmansa tehostamalla toimintaansa eri  tehtaillaan. Nyt ilmoitettavat toimenpiteet vaikuttavat 57 henkilön työsuhteisiin.

Ahlstrom on päättänyt vähentää 35 henkilöä Label and Processing -liiketoiminta-alueeseen kuuluvalta Jacarein tehtaalta Brasiliasta, koska päällystettyjen papereiden markkinatilanne Etelä-Amerikassa on heikentynyt. Tämän lisäksi muilta tehtailta vähennetään yhteensä 22 henkilöä.

Näiden toimenpiteiden myötä yhtiö saattaa päätökseen lokakuun 18. päivänä julkistetun tulosparannusohjelmansa, johon sisältyvät tehostamistoimet vaikuttavat yhteensä 362 henkilöön maailmanlaajuisesti. Ohjelman arvioidaan tuovan yhteensä noin 15 miljoonan euron vuotuisen tulosparannuksen vuodesta 2012 alkaen. Ohjelmasta kirjattavien kertaluonteisten erien yhteisvaikutus on rahavirtaneutraali.

Ahlstrom kirjaa noin 1,4 miljoonan euron kertaluonteisen kulun vuoden 2011 neljännen vuosineljänneksen tulokseensa lähinnä Jacarein osalta. Koko ohjelmaan liittyen kirjataan yhteensä noin 33,4 miljoonan euron kertaluonteiset kulut, joista 25 miljoonaa euroa vuoden 2011 kolmannen vuosineljänneksen tulokseen ja 8,4 miljoonaa euroa neljännen vuosineljänneksen tulokseen.

Ahlstrom pyrkii parhaansa mukaan tukemaan muutosten kohteena olevia työntekijöitään.

Ahlstrom on korkealaatuisia materiaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, tapeteissa, etiketeissä ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. 5 700 työntekijäämme palvelevat asiakkaita 26 maassa, kuudessa maanosassa. Vuonna 2010 Ahlstromin liikevaihto oli 1,9 mrd euroa. Yhtiön osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.