Ahlstrom investoi terveydenhuollon kuitukankaiden tuotantoon Intiassa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITITEDOTE 13.12.2007

Korkealaatuisia kuitukankaita valmistava Ahlstrom investoi 38 milj. euroa uuteen spunmelt-teknologiaa hyödyntävään kuitukangastehtaaseen Intiassa. Investointi noudattaa Ahlstromin strategiaa, jonka mukaan yhtiö tähtää kasvuun nopeasti kasvavilla kehittyvillä markkinoilla.

Uusi tehdas valmistaa kuitukankaita uusimmalla spunmelt-teknologialla, ja sen tuotteet suunnataan ensisijaisesti terveydenhuollon kuitukankaiden markkinoille. Investointi mahdollistaa myös Ahlstromin muita laajentumishankkeita Intiassa. Tehdas rakennetaan Mundran erikoistalousalueelle, joka sijaitsee läntisessä Intiassa Gujaratin osavaltiossa. Tehtaan arvioidaan aloittavan tuotannon vuoden 2009 loppuun mennessä.

"Investointi Intiaan on jälleen askel eteenpäin Ahlstromin kansainvälisessä kasvustrategiassa ja seuraa äskettäin toteuttamiamme investointeja Venäjällä, Brasiliassa, Kiinassa sekä muilla maantietellisillä alueilla. Uusi tehdas vahvistaa myös asemaamme maailman kolmen suurimman kuitukangasvalmistajan joukossa", toteaa Jukka Moisio, Ahlstrom Oyj:n toimitusjohtaja.

"Asiakkaamme terveydenhuollon kuitukankaiden markkinoilla etsivät jatkuvasti yhä parempia ja tehokkaampia tuotteita", kertoo Paul Marold, Ahlstromin terveydenhuollon kuitukankaat -tuotelinjan johtaja. "Nyt päätetty investointi uusimpaan spunmelt-teknologiaan on meille strategisesti tärkeä ja tarjoaa kustannustehokkaan tavan toimia lähellä globaaleja asiakkaitamme ja tavarantoimittajiamme. Lisäksi olemme nyt hyvissä asemissa ajatellen Intian kehittyviä terveydenhuollon kuitukankaiden markkinoita."

Spunmelt-teknologiaan pohjautuvien terveydenhuollon kuitukankaiden kysyntä kasvaa maailmanlaajuisesti arviolta 9 % vuodessa, ja tätäkin nopeammin kehittyvillä markkinoilla. Mundran erikoistalousalue on yksi Intian suurimmista erikoistalousalueista, ja se tarjoaa yrityksille merkittäviä verotukseen, infrastruktuuriin ja logistiikkaan liittyviä etuja.

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700

Jakelu:
OMX Pohjoismainen Pörssi Helsinki
www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 500 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,6 mrd euroa vuonna 2006. Ahlstromin osake on noteerattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.