Ahlstromin varsinainen yhtiökokous 2013: Toimitusjohtaja Jan Lång kommentoi vuoden 2013 painopistealueita

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 27.3.2013 klo 13.30

Ahlstromin varsinainen yhtiökokous järjestetään tänään Helsingissä. Toimitusjohtaja Jan Lång käy läpi Ahlstromin strategisen kehityksen vuodesta 2009 tähän päivään ja kuvaa yhtiön painopistealueita vuodelle 2013.

Ahlstrom keskittyy tänä vuonna tuomaan uusia tuotteita onnistuneesti markkinoille ja kasvattamaan myyntiä erityisesti pienempien asiakkaiden osalta.

"Aiomme tuoda tänä vuonna markkinoille kaksi kertaa enemmän uusia tuotteita kuin vuonna 2012", sanoo Lång. Esimerkkejä viimeaikaisista tuotelanseerauksista ovat autoteollisuudelle tarkoitettu tuote, joka nostaa noen suodatuksen aivan uudelle tasolle sekä hybriditapetit.

Yhtiö on käynnistänyt strategisen Growth 2020 -ohjelman, jonka tavoitteena on edistää Ahlstromin pitkän aikavälin kasvua kestävältä pohjalta. Ohjelma tarkastelee kasvupotentiaalia nykyisissä liiketoiminnoissa, niitä läheisesti sivuavilla aloilla sekä uusilla alueilla, joilla tuotteet ovat pitkälle erikoistuneita. Kasvumahdollisuudet näillä kaikilla alueilla perustuvat nykyisiin kyvykkyyksiimme.

Yhtiökokouksen esitysmateriaali löytyy yhtiön internet-sivuilta yhtiökokouksen jälkeen.

Alustavat historialliset taloudelliset segmenttitiedot vuodelle 2012

1.1.2013 entinen Filtration -liiketoiminta-alue jaettiin Advanced Filtration ja Transportation Filtration -liiketoiminta-alueisiin. Ahlstrom julkaisee tänään alustavat talousluvut uusista liiketoiminta-alueista. Täydelliset historialliset taloudelliset segmenttitiedot julkaistaan ennen tammi-maaliskuun osavuosikatsauksen julkistamista 25.4.2013.

Advanced Filtration -liiketoiminta-alueen liikevaihto oli noin 76 miljoonaa euroa vuonna 2012. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli noin 9 miljoonaa euroa.

Transportation Filtration -liiketoiminta-alueen liikevaihto oli noin 294 miljoonaa euroa vuonna 2012. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 12 miljoonaa euroa.

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, diagnostiikassa, tapeteissa, lattioissa ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. Vuonna 2012 Ahlstromin liikevaihto jatkuvista toiminnoista (ilman Label and Processing -liiketoimintoja) oli noin 1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 800 työntekijää palvelevat asiakkaita 28 maassa, kuudessa maanosassa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.