Ahlstrom-Munksjö on allekirjoittanut ei-sitovan aiesopimuksen kiinalaisen laminaattipaperinvalmistaja Minglianin ostosta

AHLSTROM-MUNKJSÖ OYJ, SISÄPIIRITIETO 27.11.2019 klo 8.30

Ahlstrom-Munksjö on allekirjoittanut Hebei Minglian New Materials Technology Co., Ltd:n enemmistöosakkaiden kanssa ei-sitovan aiesopimuksen yrityksen ostosta. Kauppaan kuuluu huipputeknologiaa edustava laminaattipaperitehdas Xingtain kaupungissa Hebein provinssissa Kiinassa. Velaton kauppahinta on noin 60 miljoonaa euroa. Aiesopimus sisältää kauppaa koskevat tavanomaiset yksinoikeusmenettelyt myyjän osalta. Kaupan toteutuminen edellyttää yrityskaupan kohteen asianmukaista tarkastusta (due diligence) sekä lopullisia ja sitovia sopimuksia. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä.

Yhdistämällä Minglianin nykyiseen Decor-liiketoimintaansa Ahlstrom-Munksjö saisi vahvan jalansijan maailman kahdella suurimmalla laminaattipaperimarkkinalla. Lisäksi kauppa parantaisi Ahlstrom-Munksjön kustannuskilpailukykyä. Yhtiö voisi myös hyödyntää johtavaa brändiään ja osaamistaan Kiinan suurilla ja nopeasti kasvavilla laminaattipaperimarkkinoilla sekä vahvistaa kykyään palvella kansainvälisiä asiakkaita lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Ahlstrom-Munksjön tekninen ja toiminnallinen asiantuntemus vahvistaisi Minglianin kaupallisia mahdollisuuksia kotimaan korkealaatuisten tuotteiden segmentissä ja läheisillä vientimarkkinoilla.

Minglian New Materials perustettiin vuonna 2016. Sen perusti ryhmä kokeneita alan yrittäjiä edistyksellisen paperikoneteknologian ja tehdasratkaisun uudishankkeena. Tuotanto alkoi vuoden 2018 lopussa, ja käynnistysvaihe on edennyt hyvin. Koneen kapasiteetti on 50 000 tonnia vuodessa.

”Suunniteltu yrityskauppa perustuu vahvaan strategiseen ja taloudelliseen näkemykseen ja on osoitus vahvasta tahdostamme luoda maailman johtava laminaattipaperien valmistaja. Luokkansa parhaan laadun, teknologian ja brändijohtajuuden myötä Ahlstrom-Munksjöllä on paljon tarjottavaa potentiaalisille kumppaneille. Samalla voisimme hyödyntää Minglianin paikallista huippuluokan tuotantolaitosta. Lisäksi pystyisimme suunnitellun kaupan kautta etenemään nopeasti Decor-liiketoiminnan kehittämisessä”, sanoo toimitusjohtaja Hans Sohlström.

Strategisten vaihtoehtojen kartoitus Decor-liiketoiminnalle

Ahlstrom-Munksjö ilmoitti 17.9.2019 kartoittavansa yritysostojen, yhdistymisten ja yhteisyritysten mahdollisuuksia kiinalaisten laminaattipaperivalmistajien kanssa. Tavoitteena on vauhdittaa yhtiön strategian toteutusta ja luoda lisäarvoa Decor-liiketoiminnalle. Lisäksi yhtiö tutkii mahdollisuuksia löytää hankkeelle ulkopuolisia rahoittajia.

Decor-liiketoiminta

Johtava laminaattipaperien valmistaja kasvavilla markkinoilla

Decor-liiketoiminta-alue on yksi Ahlstrom-Munksjön viidestä raportointisegmentistä. Vuonna 2018 sen liikevaihto oli 451,9 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen käyttökate 37,1 miljoonaa euroa. Decor-liiketoiminta tuottaa erivärisiä ja -painoisia laminaattipaperilaatuja pääasiassa kalusteteollisuuden, lattiavalmistajien ja sisustamisen käyttökohteisiin. Tuotteilla on sekä teknisiä että esteettisiä käyttötarkoituksia. Decor-tuotanto tapahtuu viidellä tehtaalla: Unterkochenissa ja Dettingenissä Saksassa, Tolosassa Espanjassa, Caieiraksessa Brasiliassa ja Archesissa Ranskassa. Tuotantokapasiteetti on noin 230 000 tonnia vuodessa.

Ahlstrom-Munksjön Decor-liiketoiminnalla on vahva markkina-asema Euroopassa ja Amerikassa. Se on toiseksi suurin toimija Euroopassa ja neljänneksi suurin maailmanlaajuisesti. Laadun ja palvelun osalta se on maailman johtava brändi. Lisäksi Decor-liiketoiminta on ainoa valmistaja, jolla on oma tuotekehitysorganisaatio. Se tekee läheistä yhteistyötä avainasiakkaiden ja merkittävimpien toimittajien kanssa innovoinnissa ja lisäarvon luomisessa. Sillä on monipuolinen tuotevalikoima, ja se on maailman johtava valmistaja korkealaatuisten tuotteiden segmenteissä, kuten värillisissä ja esikyllästetyissä papereissa.

Ahlstrom-Munksjön tavoitteena on saavuttaa johtava ja taloudellisesti kannattava asema Kiinassa, joka on maailman suurin ja nopeimmin kasvava laminaattipaperimarkkina. Kiinassa vuotuinen kysyntä on yli 900 000 tonnia ja Euroopassa lähes 600 000 tonnia. Markkinoiden vuotuinen kasvuennuste Kiinassa on noin 4–5 % ja Euroopassa 2–3 %. Kysyntää tukevat väestön ja keskiluokan kasvu sekä nopea kaupungistuminen. Lisäksi kysyntää vahvistavat muotoilun trendit sekä merkittävät investoinnit puupohjaisten levyjen tuotantoon.

Vastuullisuuden edelläkävijä

Kestävä kehitys on Ahlstrom-Munksjön päätavoitteita, ja se myös edistää yhä vahvemmin laminaattipaperiteollisuuden liiketoimintaa. Yhtiön tavoitteena on olla vastuullisuuden edelläkävijä, mikä on asiakkaille lisäarvoa luova strateginen kilpailuetu. Ahlstrom-Munksjön tuotevalikoima edistää kestävän kehityksen mukaista arkea entistä tehokkaammilla ratkaisuilla: niissä käytetään turvallisempia materiaaleja, aiempaa vähemmän raaka-aineita tai niiden ympäristövaikutukset ovat pienemmät kuin vaihtoehtoisilla materiaaleilla. Yhtiön laminaattipaperit valmistetaan FSC-sertifioidusta sellusta, ja saatavilla on myös formaldehydittömiä tuotteita. Lisäksi huonekaluteollisuus on siirtymässä muovipinnoitteista laminaattipaperien käyttöön.

Johan Lindh, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, 010 888 4994
Juho Erkheikki, sijoittajasuhdepäällikkö, 010 888 4731

Ahlstrom-Munksjö lyhyesti
Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja maailmanlaajuisesti tarjoten innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Tuotteisiimme kuuluvat koristepaperit, suodatinmateriaalit, irrokepohjapaperit, hiomapaperit, kuitukankaat, elektrotekniset paperit, lasikuitumateriaalit, elintarvikepakkaukset ja etiketit, teipit, terveydenhuollon kankaat sekä diagnostiikan sovellukset. Liikevaihtomme on noin 3 miljardia euroa vuodessa ja meitä on 8 000 henkeä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.