Ahlstrom-Munksjö vahvistaa Advanced Liquid Technologies –liiketoimintaa yritysostoilla

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 17.12.2019 klo 9.00

Ahlstrom-Munksjö on ostanut rasvakeittimien suodattimien konvertointilaitokset Kiinasta ja Yhdysvalloista. Myyjinä olivat Shunde Lucas Industries- ja Altior Industries -yhtiöt. Kaupan kautta Ahlstrom-Munksjö saa Kiinasta jalostuskapasiteettia sekä mahdollisuuden laajentaa muiden Advanced Liquid Technologies -tuotteiden myyntiä paikallisella markkinalla ja nopeuttaa toimitusaikoja entisestään. Nyt tehdyt yritysostot parantava Ahlstrom-Munksjön kykyä palvella Aasian alueen asiakkaita.

Ostettujen yhtiöiden liikevaihto on noin 7 miljoonaa dollaria ja vertailukelpoinen käyttökate 2 miljoonaa dollaria vuodessa, mikä vastaa konsernin vertailukelpoisen käyttökateprosentin yli 14 %:n tavoitetasoa. Ostettujen liiketoimintojen valmistamia rasvakeitinten paistoöljyjen suodattimia käytetään pääasiassa pikaruokaravintoloissa ja ravintolaliiketoiminnassa Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Toimintojen yhdistämisen odotetaan tuovan merkittäviä synergiaetuja. Velaton kauppahinta on noin 11 miljoonaa dollaria.

”Olen tyytyväinen siitä, että läsnäolomme Kiinassa tulee edistämään laajasti kasvua tuotevalikoimassamme erittäin houkuttelevassa Advanced Liquid Technologies -liiketoiminnassa. Kauppa myös kaksinkertaistaa yhtiön paistoöljysuodattimien myynnin ja nostaa meidät maailman johtavien toimittajien joukkoon tällä erikoismarkkinalla. Tämän myötä luomme arvoa osakkeenomistajillemme pitkällä aikavälillä. Tulevaisuudessa haluamme laajentaa Advanced Liquid Technologies -liiketoimintaa entisestään orgaanisen kasvun ja yritysostojen kautta”, sanoo toimitusjohtaja Hans Sohlström.

Advanced Liquid Technologies -liiketoiminta

Ahlstrom-Munksjön Advanced Liquid Technologies -liiketoiminta tuottaa korkealaatuisia suodattimia laboratorionäytteiden valmisteluun sekä biotieteiden diagnostiikkamateriaaleja laboratorioille, pikatestipakkausten valmistajille ja biologisten näytteiden keräämiseen. Lisäksi se tuottaa laadukkaita suodatinmateriaaleja vedenpuhdistuslaitteisiin sekä elintarvikkeiden ja juomien jalostusteollisuuden tarpeisiin. Vahvojen kysyntätekijöiden ansiosta Advanced Liquid Technologies -liiketoiminta on erittäin kannattavaa. Se on myös Ahlstrom-Munksjön nopeimmin kasvavia liiketoimintoja. Liikevaihto oli 73 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen käyttökateprosentti 30 % vuonna 2018. Suotuisa kehitys kertoo onnistuneesta tuotekehityksestä tuotantoketjun loppupään markkinoille, myös korkean lisäarvon ja uusien teknologioiden osalta. Advanced Liquid Technologies -liiketoiminta kuuluu osaksi Specialties-liiketoiminta-aluetta.

Advanced Liquid Technologies -liiketoiminnan tulevaisuus

Ahlstrom-Munksjö aikoo vahvistaa markkina-asemaansa biotieteiden ja laboratoriotuotteiden segmentissä jatkuvan tuotekehityksen ja kumppanuuksien kautta. Vedenpuhdistuksessa yhtiö aikoo tehdä kehittämäänsä DisruptorTM-teknologiaa tunnetuksi markkinoilla ja varmistaa sen käyttöönoton kohdesegmenteissä. Samalla se jatkaa teknologian laajentamiseen tähtääviä hankkeita. Markkina-asemaa vahvistetaan edelleen myös elintarvikkeiden ja juomien jalostuksen segmentissä.

Ahlstrom-Munksjö lyhyesti
Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja, joka tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja asiakkailleen maailmanlaajuisesti. Tavoitteenamme on laajentaa kuitupohjaisten arkipäivän ratkaisujen käyttöä.  Tarjontamme koostuu suodatinmateriaaleista, irrokepohjapapereista, elintarvike- ja juomateollisuuden käsittelymateriaaleista, laminaattipapereista, hiomatuotteiden ja teippien pohjapapereista, sähköteknisistä papereista, lasikuitumateriaaleista sekä terveydenhuollon kankaista ja diagnostiikkasovelluksista. Lisäksi tarjoamme laajan valikoiman muita erikoispapereita teollisuuden ja kuluttajien käyttöön. Liikevaihtomme on noin 3 miljardia euroa vuodessa ja meitä on noin 8 000 henkilöä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.