Ahlstrom lisää irrokepohjapapereiden tuotantokapasiteettia

Maailman johtava etiketti- ja pakkauspapereiden valmistaja Ahlstrom laajentaa superkalanteroitujen irrokepohjapapereiden tuotantokapasiteettia Torinon tehtaalla Italiassa. Yhtiö investoi noin 18 milj. euroa paperikoneen ja superkalenterien uudistamiseen. Paperikone 8:n uudistustöiden on määrä valmistua tammikuussa 2006.
Investointi lisää irrokepohjapapereiden tuotantokapasiteettia noin 20 000 tonnilla vuodessa ja parantaa tuotteiden laatua entisestään.

Silikonipäällysteisten irrokepapereiden ja tarralaminaattien valmistuksessa käytettävien pohjapapereiden käyttö kasvaa maailmanlaajuisesti noin 5-7 prosentin vuosivauhtia. Kasvun taustalla on erityisesti tuotteiden tunnistamisessa ja tavaravirtojen jäljittämisessä käytettävien tarraetikettien yleistyminen. Ahlstromin tavoitteena on kasvaa irrokepohjapapereissa markkinoita nopeammin ja vahvistaa yhtiön johtavaa asemaa maailmanlaajuisesti.

Investointi on osa Ahlstromin strategiaa lisätä Torinon PK 8:n kapasiteettia ja tehokkuutta sekä parantaa tuotteiden laatua. PK 8 on yksi yhtiön tärkeimmistä paperikoneista. Ahlstrom aikoo lisätä tuotantokapasiteettia myös Ranskassa sijaitsevalla La Gèren tehtaalla, joka on toinen yhtiön irrokepohjapapereita valmistavista yksiköistä.

Ahlstrom tutkii myös mahdollisuuksia laajentaa irrokepohjapapereiden valmistusta Euroopan ulkopuolella.

Toimitusjohtaja Jukka Moisio, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700
Johtaja Diego Borello, etiketti- ja pakkauspaperit -liiketoiminta-alue, puh. + 39 011 92601

Ahlstrom on maailman johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman sen kaikilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 800 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa viidellä mantereella. Ahlstromin liikevaihto oli 1,6 mrd euroa vuonna 2004. Yhtiön Internet-osoite on www.ahlstrom.com.