Ahlstrom hyödyntää vesineulausteknologiaa puuvillaa sisältävien kuitumateriaalien valmistuksessa

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom investoi Green Bayn tehtaalla Wisconsinissa Yhdysvalloissa uuteen tuotantoteknologiaan, joka mahdollistaa puuvillaa sisältävien kuitumateriaalien valmistuksen vesineulausmenetelmällä. Investointi vastaa markkinoiden kasvavaan puuvillaa sisältävien materiaalien kysyntään. Se toteutetaan tehostamalla nykyistä tuotantovälineistöä ja uusin laitehankinnoin.

Ahlstrom on kasvanut yhdeksi pyyhkimistuotteiden johtavista toimittajista pääasiassa orgaanisen kasvun myötä. Windsor Locksin tehtaan uuden pyyhkimistuotteita valmistavan tuotantolinjan käyttöönotto Yhdysvalloissa vuonna 2004 ja Green Bay Nonwovensin tehtaan osto myöhemmin samana vuonna lisäsivät Ahlstromin pyyhkimistuotteiden tuotantokapasiteettia ja toivat yhtiön käyttöön uuden tuotantoteknologian.

"Erikoistuotteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Investoinnin myötä Ahlstrom pystyy vastaamaan entistäkin paremmin sekä nykyisten että tulevien asiakkaiden tarpeisiin. Tuote- ja palveluvalikoimamme laajenee ja asemamme johtavana pyyhkimistuotteiden toimittajana vahvistuu", toteaa Ahlstromin pyyhkimistuotteet-tuotelinjan johtaja Martin Davis.

"Puuvillakuidun yhdistäminen vesineulausteknologiaan mahdollistaa erilaisten kuitujen käytön, minkä seurauksena materiaalin ominaisuudet paranevat. Ahlstromin pyyhkimistuotteet ovat entistä pehmeämpiä, vetolujuudeltaan kestävämpiä ja imukykyisempiä. Puuvillaa sisältäviä vesineulausmenetelmällä valmistettuja materiaaleja käytetään esimerkiksi vauvan pyyhkeissä, hygieniapyyhkeissä sekä muissa vaativissa sovelluksissa", kertoo Ahlstromin pyyhkimistuotteiden markkinointijohtaja Karen Castle.

Pyyhkimistuotteiden markkinoiden kasvun odotetaan jatkuvan Pohjois-Amerikassa myös lähivuosina. Ahlstrom tutkii lisäksi mahdollisuuksia laajentaa pyyhkimistuotteiden valmistusta ja myyntiä Pohjois-Amerikan ulkopuolella.

Lisätietoja (englanniksi):

Karen Castle, markkinointijohtaja, pyyhkimistuotteet, +1 860 654 8328, karen.castle@ahlstrom.com tai wipes.nonwovens@ahlstrom.com
Karen Renton, markkinointipäällikkö, kuitukankaat, +44 1890 819 341, karen.renton@ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 600 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,55 mrd euroa vuonna 2005. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssin päälistalla. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.