Ahlstromin Home and Personal -liiketoiminta-alueen myynti toteutettu

Ahlstrom Oyj:n PÖRSSITIEDOTE 21.10.2011 klo 09.00

Ahlstrom Oyj, maailmanlaajuinen korkealaatuisten materiaalien valmistaja, ja Suominen Yhtymä Oyj ovat 20.10.2011 toteuttaneet Ahlstromin Home and Personal -kuitukangasliiketoiminnan myynnin Suomiselle. Liiketoiminta siirtyy Suomiselle 31.10.2011 lukuunottamatta Brasilian liiketoimintaa, jonka odotetaan siirtyvän vuoden 2012 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Ahlstromin ja Suomisen välinen sopimus allekirjoitettiin 4.8.2011 ja sen arvo on noin EUR 170 miljoonaa. Kaupan myötä Ahlstromista tulee Suomisen suurin osakkeenomistaja noin 27.1 %:n omistusosuudella. Ahlstrom on sitoutunut säilyttämään vähintään 20 %:n osakeomistuksen Suomisessa enintään kahden vuoden ajan.

Kauppa tukee Ahlstromin strategiaa, jonka mukaan yhtiö keskittää edelleen liiketoimintaansa ja tuotevalikoimaansa.

Espanjan, Saksan ja USA:n kilpailuviranomaiset ovat hyväksyneet yrityskaupan. Brasilian kilpailuviranomaisten hyväksyntää kaupalle odotetaan vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen aikana. Hyväksyntä ei ole koko kaupan toteutumisen ehto.

Seppo Parvi
Talousjohtaja

Ahlstrom on korkealaatuisia materiaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, tapeteissa, kosteuspyyhkeissä, etiketeissä ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. 5 700 työntekijäämme palvelevat asiakkaita 26 maassa, kuudessa maanosassa. Vuonna 2010 Ahlstromin liikevaihto oli 1,9 mrd euroa. Yhtiön osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com