Ahlstrom laajentaa toimintaansa Venäjällä - Lasihuopatehtaan avajaiset tänään Tverissä

Ahlstrom Oyj LEHDISTÖTIEDOTE 3.6.2008

Maailman johtava kuitumateriaalivalmistaja Ahlstrom juhlii tänään uuden lasihuopatehtaansa avajaisia Redkinossa Tverin alueella Venäjällä. Tehdas valmistaa lasihuopaa Venäjän rakennusmateriaali- ja muovikomposiittiteollisuudelle ja työllistää aluksi 80 työntekijää. Tverin tehdas on ensimmäinen Ahlstromin kokonaan omistama kuitumateriaaleja valmistava tuotantolaitos Venäjällä.

Investointi käsittää tehdasrakennuksen, uuden lasihuopakoneen ja tarvittavan infrastruktuurin, ja sen arvo on noin 40 miljoonaa euroa. Tehtaan vuosittainen tuotantokapasiteetti on 250 miljoonaa neliömetriä, mikä nostaa Ahlstromin lasihuovan kokonaistuotantokapasiteetin Euroopassa puoleen miljardiin neliömetriin. Vinyylilattiapäällysteet ovat tehtaan tärkein tuotesovellus. Muita sovelluksia ovat tapetit, laminaatit, rakennuspaneelit, putkieristeet ja bitumikatteet.

"Tuotantolaitoksemme Tverissä vahvistaa asemaamme johtavana erikoislasihuovan kehittäjänä ja valmistajana. Meillä on Venäjällä vahva asiakaskunta, jota voimme jatkossa palvella paikallisesti suoraan tehtaalta. Paikallisen palvelutarjontamme vahvistaminen tukee myös muita laajentumismahdollisuuksia Venäjällä sekä Itä-Euroopassa, Lähi-idässä ja Aasiassa," sanoo Ahlstromin toimitusjohtaja Risto Anttonen.

Ahlstromin Lasikuitumateriaalit-liiketoiminta-alueen johtaja Tommi Björnman näkee Venäjän lasihuopamarkkinat yhtiön kannalta erittäin houkuttelevana liiketoimintana. "Lasihuopatuotteiden kasvu on 15-40 prosenttia riippuen lopputuotteesta. Tverin tehtaan myötä odotamme markkinaosuutemme kasvavan Venäjällä, sillä meillä on käytössämme asiakkaiden kaipaamaa huipputeknologiaa ja tuotantokapasiteettia."

Tverin tehtaan johtaja Seppo Mustonen painottaa, että Ahlstrom tuo uusia työpaikkoja Redkinoon ja piristää paikallista taloutta tarvitsemillaan palveluilla ja alihankkijoilla. Tehtaan henkilöstö on rekrytoitu Redkinosta ja Tveristä. Kaikki 80 uutta työntekijää koulutettiin Karhulan tehtaalla Suomessa. Ammatillisen koulutuksen lisäksi henkilöstölle annettiin turvallisuus- ja laatukoulutusta sekä heidät tutustutettiin Ahlstromin liiketoimintaan.

Lasihuopatuotteet kuuluvat Ahlstromin kasvavaan lasikuitumateriaalit-liiketoimintaan, joka käsittää noin kahdeksan prosenttia konsernin liikevaihdosta. Tverin tehtaan lisäksi lasikuitumateriaaleja valmistetaan Ahlstromin suomalaisilla tehtailla Karhulassa ja Mikkelissä sekä Bishopvillessä Yhdysvaltain Etelä-Carolinassa.

Tverin tehtaan lisäksi Ahlstromilla on Venäjällä myyntitoimisto Moskovassa sekä vähemmistöosuus erikoispaperiyhtiö Troitskayassa Kalugan alueella.

Tver-investoinnin virstanpylväät

• Investointipäätös        maaliskuu 2006
  • Peruskiven muuraus   lokakuu 2006
  • Koneiden asennus     elokuu 2007
  • Tuotannon aloitus      maaliskuu 2008
  • Avajaiset                  kesäkuu 2008
    Tverin alue lyhyesti

• Sijaitsee Keski-Venäjällä noin 160 kilometrin päässä Moskovasta Pietarin suuntaan.
  • Noin 1,5 miljoonaa asukasta, suurin kaupunki on Tver, jossa on noin 400 000 asukasta.
  • Runsaat vesi-, puu- ja maavarat.
  •  Sijaitsee pääkulkureittien risteyksessä. Alue on moottori-, raide- ja vesiliikenteen, sähkönsiirtolinjojen sekä kaasu- ja öljyjohtojen liittymäkohta. Liittovaltion valtatie Moskovasta Pietariin kulkee alueen läpi.
  •  Tärkeimmät elinkeinonähteet ovat teollisuus (konepaja-, energia- ja elintarviketeollisuus), maatalous, rakennusteollisuus, vähittäiskauppa ja kuljetus.
  •  Tverin alue on noussut sijalle 24 Venäjän 89 alueen pääomasijoituslistalla.

Ahlstrom Oyj:
    Risto Anttonen, toimitusjohtaja, puh. 010 888 4166
    Tommi Björnman, johtaja, lasikuitumateriaalit-liiketoiminta-alue, puh. 010 888 2649
    Seppo Mustonen, Tverin tehtaanjohtaja, puh. +7 (4822) 35 3356 - ext 1-56
    www.ahlstrom.com

Jakelu

OMX Pohjoismainen Pörssi Helsinki
    www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 6 500 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli 1,8 mrd euroa vuonna 2007. Ahlstromin osake on noteerattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.