Ahlstrom-Munksjö saattaa päätökseen Caieirasin erikoispaperitehtaan oston Brasiliassa

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 18.10.2018 KLO 9.10

Ahlstrom-Munksjö on saattanut päätökseen MD Papeisin Caieirasin erikoispaperitehtaan yritysoston Brasiliassa. Velaton kauppahinta on noin 98 miljoonaa euroa*. Yritysosto vahvistaa merkittävästi Ahlstrom-Munksjön jalansijaa Etelä-Amerikassa ja tarjoaa lisää kasvumahdollisuuksia.

Ostettavan liiketoiminnon liikevaihto oli noin 76 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen käyttökate noin 12 miljoonaa euroa vuonna 2017. Vuotuisten synergiaetujen arvioidaan olevan noin 6 miljoonaa euroa ja ne koostuvat pääosin päällekkäisten liiketoimintojen optimoinnista. Yritysostosta tiedotettiin 24.4.2018.

Caieirasin tuotevalikoima sopii erittäin hyvin yhteen Ahlstrom-Munksjön tarjonnan kanssa ja 80 % Caieirasin liikevaihdosta muodostuu samasta tuotevalikoimasta. Tehdas mahdollistaa paikallisen laminaattipapereiden tuotannon vahvistaen Ahlstrom-Munksjön palvelutarjontaa ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa, jotka ovat tähän asti olleet tuonnin varassa.

Ahlstrom-Munksjö on jo maailman johtava teippimateriaalien valmistaja, joka palvelee sekä globaaleja että paikallisia asiakkaita, ja kauppa vahvistaa tätä asemaa edelleen. Yhdistämällä Caieiraisin ja lähellä sijaitsevan Jacarein liiketoiminnot Ahlstrom-Munksjö parantaa tuotanto- ja toimitusmahdollisuuksiaan sekä vahvistaa kilpailukykyään.

Daniele Borlatto, Industrial Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja sanoo: ”Caieiras on mainio lisäys globaaliin toimintaamme ja haluamme jatkossakin pitää johtavan asemamme kasvavilla kuitupohjaisten materiaalien markkinoilla. Nykyiset ja uudet asiakkaamme hyötyvät vahvemmasta tarjonnastamme sekä hyvästä palvelustamme. Tämän kaupan myötä saavutamme jälleen strategiamme yhden merkkipaalun. Toivotan Caieirasin henkilöstön tervetulleeksi Ahlstrom-Munksjöhön.”

Kaupan jälkeen Ahlstrom-Munksjöllä on kolme tehdasta Sao Paolon lähistöllä Brasiliassa. Yhtiön palveluksessa on yli 700 henkilöä ja liikevaihto Brasiliassa on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa.

*Valuuttakurssi EUR/BRL 1:4,32.

Johan Lindh, Head of Investor Relations, +358 10 888 4994, johan.lindh@ahlstrom-munksjo.com
Juho Erkheikki, Investor Relations Manager, +358 10 888 47 31, juho.erkheikki@ahlstrom-munksjo.com

Ahlstrom-Munksjö lyhyesti
Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja, joka tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja asiakkailleen maailmanlaajuisesti. Tavoitteenamme on laajentaa kuitupohjaisten arkipäivän ratkaisujen käyttöä. Tarjontamme koostuu suodatinmateriaaleista, irrokepohjapapereista, elintarvike- ja juomateollisuuden käsittelymateriaaleista, laminaattipapereista, hiomatuotteiden ja teippien pohjapapereista, sähköteknisistä papereista, lasikuitumateriaaleista sekä terveydenhuollon kankaista ja diagnostiikkasovelluksista. Lisäksi tarjoamme laajan valikoiman muita erikoispapereita teollisuuden ja kuluttajien käyttöön. Liikevaihtomme on noin 3 miljardia euroa vuodessa ja meitä on noin 8 000 henkilöä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.