Ahlstrom ostaa vesineulattujen kuitukankaiden liiketoiminnan italialaiselta Orlandilta

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 1.2.2007 klo 17.45

Korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava Ahlstrom on tänään sopinut ostavansa italialaisen Orlandi Groupin vesineulattujen kuitukankaiden valmistuksen. Kaupan myötä Ahlstrom on yksi maailman johtavia pyyhkimistuotteissa käytettävien kuitukankaiden toimittajia. Kauppahinta on noin 60 milj. euroa, ja yritysoston arvioidaan vaikuttavan positiivisesti Ahlstromin osakekohtaiseen tulokseen vuodesta 2007 alkaen.

Yritysoston toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää ja due diligence -prosessin loppuunsaattamista. Lisäksi kaupasta informoidaan Italian ammattiliittoja. Ahlstrom arvioi kaupan vahvistuvan kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Ostettu liiketoiminta käsittää kaksi tehdasta Cressassa ja Gallaratessa Pohjois-Italiassa lähellä Milanoa. Tehtailla on yhteensä neljä tuotantolinjaa, ja ne työllistävät noin 120 henkilöä.

Yrityskaupan myötä Ahlstromin tuotevalikoima laajenee käsittämään uudentyyppisiä sellupitoisia vesineulattuja kuitukankaita. Yrityskaupan yhteydessä Ahlstrom investoi noin 2,5 milj. euroa näiden tuotteiden tuotantokapasiteetin lisäämiseen ja tuotantolinjan tekniseen kehitykseen Cressan tehtaalla. Investoinnin arvioidaan valmistuvan kuluvan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Investointi mukaanlukien ostetun liiketoiminnan liikevaihto on noin 65 miljoonaa euroa vuonna 2007.

Orlandi on tällä hetkellä yksi Euroopan johtavista pyyhkimistuotteissa käytettävien kuitukankaiden valmistajista, ja sen tuotteita käytetään muun muassa henkilökohtaisen hygienian, kotitalouksien  ja teollisuuden pyyhkeissä. Lisäksi Orlandilta ostetut tehtaat valmistavat terveydenhuollossa ja teollisuudessa käytettäviä vesineulattuja kuitukankaita.

Ahlstromilla on vahva asema Pohjois-Amerikan pyyhkimistuotemarkkinoilla. Yhtiöllä on kaksi pyyhkimistuotteita valmistavaa tehdasta Yhdysvalloissa, joista toinen sijaitsee Windsor Locksissa Connecticutissa ja toinen Green Bayssa Wisconsinin osavaltiossa. Joulukuussa 2006 Green Bayn tehtaalla käynnistyi uusi pyyhkimistuotelinja. Lokakuussa 2006 Ahlstrom ilmoitti laajentavansa pyyhkimistuotteiden valmistusta myös Etelä-Amerikkaan. Brasiliaan rakennettava uusi linja otetaan käyttöön vuoden 2008 alussa.

"Nyt tehty yrityskauppa tukee kasvustrategiaamme, jonka mukaan haluamme palvella asiakkaitamme globaalisti. Lisäksi se vahvistaa Ahlstromin markkina-asemaa kuitukankaissa", sanoo Ahlstrom Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Moisio.

"Pyyhkimistuotesegmentti kasvaa merkittävästi ja lisäksi markkinoilla on kysyntää innovatiivisille tuotteille maailmanlaajuisesti. Ahlstrom on johdonmukaisesti kasvattanut pyyhkimistuoteliiketoimintaansa ottamalla käyttöön uusia teknologioita ja laajentumalla maantieteellisesti. Orlandilta ostettava liiketoiminta tuo meille uutta teknologiaa ja laajentaa tuotevalikoimaamme pyyhkimistuotteissa", sanoo Ahlstromin kuitukangasliiketoiminnasta vastaava johtaja Claudio Ermondi.

Vesineulattujen pyyhkimistuotteiden markkinat kasvavat arviolta noin 7 % vuodessa.

Jukka Moisio, toimitusjohtaja, Ahlstrom Oyj, puh. 010 888 4700
Claudio Ermondi, johtaja, Kuitukankaat-liiketoiminta, puh. +39 011 9260 232

Jakelu:
Helsingin pörssi
www.ahlstrom.com

Ahlstrom on johtava korkealaatuisten kuitumateriaalien kehittäjä, valmistaja ja markkinoija. Yhtiön valmistamia kuitukankaita ja erikoispapereita käytetään monissa jokapäiväisissä tuotteissa, esim. suodattimissa, hygieniapyyhkeissä, lattiamateriaaleissa, etiketeissä ja teipeissä. Ahlstromin kuituosaaminen ja innovatiivisuus ovat luoneet yhtiölle vahvan markkina-aseman monilla liiketoiminta-alueilla. Yhtiön 5 700 työntekijää palvelevat asiakkaita tuotantolaitoksilla tai myyntitoimistoissa yli 20 maassa kuudessa maanosassa. Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,6 mrd euroa vuonna 2006. Ahlstromin osake on noteerattu Helsingin Pörssissä. Yhtiön internet-osoite on www.ahlstrom.com.