Ahlstrom ostaa Munktellin panostaakseen kasvuun erikoissuodatinmateriaaleissa

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 5.9.2012 klo 9.30

Ahlstrom, globaali korkealaatuisten materiaalien valmistaja, on tänään allekirjoittanut sopimuksen ruotsalaisen Munktell Filter AB:n osakekannan ostosta. Kauppa tukee Ahlstromin strategista pyrkimystä kasvattaa liiketoimintaansa erikoissuodatinmateriaaleissa, kuten biotieteissä ja laboratorioissa käytettävissä sovelluksissa.

Sopimuksen osana Ahlstrom hankkii 100 prosenttia Munktell Filter AB:n osakkeista sekä yhtiön osuudet Munktell & Filtrak GmbH:sta, Filtres Fioroni SA:sta sekä Munktell Inc.:stä. Kaupan arvo on noin 20 miljoonaa euroa, ja se sisältää myöhemmin tehtävät vähemmistöosuuksien lunastukset. Kaupan myötä Ahlstrom nousee johtavaksi biotiede- ja laboratoriosuodatinmateriaaleja valmistavaksi yritykseksi.

Ahlstromin toimitusjohtaja Jan Långin mukaan kauppa tekee Ahlstromista entistä vahvemman toimijan suodatinmateriaalimarkkinoilla maailmanlaajuisesti. "Ahlstromin ja Munktellin välillä on selkeä strateginen yhteensopivuus, ja kauppa vahvistaa erikoissuodatinmateriaalien tuotevalikoimaamme. Tämä yritysosto on mainio esimerkki tavoitteestamme keskittyä uusiin korkealaatuisia materiaaleja valmistaviin liiketoimintoihin, joilla on hyvät kasvumahdollisuudet tulevaisuudessa".

"Kun yhdistämme Munktellin vahvan markkina-aseman erikoissuodatinmateriaaleissa Euroopassa ja oman vahvan asemamme Pohjois-Amerikassa, saamme jalansijaa uusilla markkinoilla maantieteellisesti. Maailmanlaajuiset väestörakenteen muutokset tekevät biotieteissä ja laboratorioissa käytettävistä suodatinmateriaaleista houkuttelevia kasvualueita", Ahlstromin Filtration-liiketoiminta-alueen johtaja Tommi Björnman lisää.

Munktell on lähtöisin Ruotsin Falunista, ja sillä on tuotantoa Saksassa ja Ruotsissa, yhteisyritys Ranskassa sekä myyntitoimisto Yhdysvalloissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2011 oli noin 15 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti oli noin 15 prosenttia. Yhtiö työllistää noin 100 henkeä. Munktell valmistaa suodatinmateriaaleja lähinnä bioteknologia- ja laboratoriokäyttöön. Esimerkkejä loppukäyttöalueista ovat mm. vastasyntyneiden tarkastuksessa sekä laboratoriosuodatuksessa ja maaperän analysoinnissa käytettävät suodatinmateriaalit sekä terveydenhuollon ja sokeri- ja juomateollisuuden käyttämät testausmateriaalit.

Ahlstrom yhdistää Munktellin Filtration-liiketoiminta-alueeseensa. Kaupan odotetaan toteutuvan lokakuun 2012 loppuun mennessä, ja se edellyttää tavanomaisten viranomaislupien saantia.

Ahlstrom on maailman johtava suodatinmateriaalivalmistaja, jolla on 11 suodatinmateriaaleja valmistavaa tuotantolaitosta neljässä maanosassa.

Tommi Björnman
Johtaja, Filtration-liiketoiminta-alue

Ahlstrom on korkealaatuisia materiaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman. Ahlstrom auttaa kumppaneitaan pysymään kehityksen kärjessä. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, tapeteissa, lattioissa, etiketeissä ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema toimialoillamme. Ahlstromin 5 200 työntekijää palvelevat asiakkaita 28 maassa kuudessa eri maanosassa. Vuonna 2011 Ahlstromin liikevaihto oli noin 1,6 miljardia euroa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Sijoittajatietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.fi.