Ahlstrom myy Paulínian tehtaan Brasiliassa Suomiselle

Ahlstrom Oyj PÖRSSITIEDOTE 10.1.2013 klo 10.30

Ahlstrom ja Suominen Oyj ovat sopineet Ahlstrom Fabricação de Não-Tecidos Ltda:n osakkeiden myynnistä Suomiselle. Yhtiö operoi Ahlstromin entisen Home and Personal -liiketoiminta-alueen Brasilian tehdasta.

Ahlstrom myi vuonna 2011 pyyhkimistuotteita valmistaneen Home and Personal -liiketoiminta-alueen Suomiselle. Paulínian tehtaan siirtyminen Brasiliassa kuitenkin viivästyi eräistä lupa-asioista johtuen sekä niistä seuranneista uudelleenneuvotteluista Ahlstromin ja Suomisen välillä. Järjestelyn velaton kauppahinta on 17,5 miljoonaa euroa. Suominen rahoittaa yritysoston laskemalla liikkeeseen nimellisarvoltaan 17,5 miljoonan euron osakkeiksi vaihdettavan hybridilainan (oman pääoman ehtoinen laina).

Ahlstromin entinen Home and Personal -liiketoiminta poislukien Brasilian toiminnot siirtyi Suomiselle 31.10.2011. Paulínian tehdas sijaitsee noin 120 kilometriä luoteeseen São Paolosta. Tehdas valmistui vuonna 2008 ja se työllistää noin 40 henkeä. Järjestelyn odotetaan toteutuvan helmikuun 2014 loppuun mennessä, jolloin tehtaan kaikki työntekijät siirtyvät Suomiselle.

"Olemme hyvin tyytyväisiä Paulínian siirtymisestä, ja näin ollen pyyhkimistuoteliiketoimintamme myynnin loppuun saattamisesta Suomiselle. Uuden strategiamme mukaisesti Ahlstrom keskittyy korkealaatuisiin kuitupohjaisiin tuotteisiin, jotka tähtäävät puhtaaseen ja terveeseen ympäristöön", toteaa Ahlstromin toimitusjohtaja Jan Lång.

"Paulínian tehtaan siirtyminen vihdoin osaksi Suomista on meille tärkeä virstanpylväs. Kauppa merkitsee meille jalansijaa ja lupaavia kasvumahdollisuuksia tarjoaville Etelä-Amerikan markkinoille", sanoo Suomisen toimitusjohtaja Nina Kopola.

Järjestelyn toteutuminen edellyttää, että Suomisen ylimääräinen yhtiökokous antaa sen hallitukselle valtuutuksen osakkeiksi vaihdettavan hybridilainan liikkeeseen laskuun.

Ahlstrom antaa markkinatakauksen osakkeiksi vaihdettavalle hybridilainalle

Ahlstrom myy Paulínian Suomiselle käteistä vastaan ja antaa markkinatakauksen markkinoille mahdollisesti myymättä jääneille vaihdettaville hybridilainakirjoille nimellisarvosta.

Ahlström Capital on sitoutunut ostamaan kaikki Ahlstromin mahdollisesti saamat osakkeiksi vaihdettavan hybridilainan velkakirjat samalla nimellisarvolla koska tahansa 9,5 kuukauden sisällä järjestelyn toteumisesta. Korvauksena Ahlstrom tarjoaa Ahlström Capitalille osto-option Ahlstromin 26,9 % osakeomistukselle Suomisessa 0,50 euron hintaan per osake 10 kuukauden sisällä järjestelyn toteutumisesta. Ahlstrom kuitenkin säilyttää oikeutensa myydä kaikki tai osan omistamistaan Suomisen osakkeista muille tahoille kunnes Ahlström Capital lunastaa optionsa.

"Olemme tyytyväisiä voidessamme olla mukana saattamassa Paulínian tehtaan järjestelyä päätökseen. Pidämme mielenkiintoisena mahdollisuutena sitä, että Ahlström Capitalilla on mahdollisuus tulla rahoitusjärjestelyn yhteydessä annettujen sitoumusten myötä merkittäväksi omistajaksi Suomisessa", toteaa Ahlström Capitalin toimitusjohtaja Panu Routila.

Suunnitellun osakkeiksi vaihdettavan hybridilainan tarkemmat tiedot julkaistaan Suomisen yhtiökokouskutsun yhteydessä tänään 10.1.2014.

Suominen järjestää lehdistötilaisuuden tänään Helsingissä klo 12.30 osoitteessa Itämerentori 2, 2. krs (kokoushuone Lyra). Tilaisuudessa ovat läsnä myös Ahlstrom Oyj:n sekä Ahlström Capitalin edustajat.

Ahlstrom on korkealaatuisia kuitumateriaaleja valmistava yritys, joka työskentelee alansa johtavien yritysten kanssa kautta maailman auttaen heitä pitämään etumatkansa. Tuotteitamme käytetään monissa arkipäivän tuotteissa, kuten suodattimissa, leikkaussalivaatteissa ja -liinoissa, diagnostiikassa, tapeteissa, lattioissa ja elintarvikepakkauksissa. Meillä on johtava markkina-asema niillä aloilla, joilla toimimme. Vuonna 2012 Ahlstromin liikevaihto jatkuvista toiminnoista (ilman Label and Processing -liiketoimintoja) oli noin 1 miljardia euroa. Yhtiömme 3 800 työntekijää palvelevat asiakkaita 24 maassa. Ahlstromin osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.ahlstrom.com.